Skyltning och exponering
Här får du tips på hur du skapar ett skyltfönster som ger ett bra första intryck. Och hur du exponerar varor i butiken för att skapa köplust hos kunderna.
Skyltfönster
Har butiken fönster? Använd dem flitigt! Tänk på att du bara har några få sekunder på dig att väcka intresset hos människor som går förbi. Skyltfönstret är både marknadsföring och inspiration.
- Presentera varorna på ett inspirerande sätt. Det ger ett bra första intryck och förstärker shoppingupplevelsen.
- Ändra skyltningen ofta! Ju oftare du ändrar desto mer intresserade blir kunderna av att titta in i butiken.
Hur skyltar man på bästa sätt?
Skylta om med jämna mellanrum. Gärna var och varannan vecka. Det är extra viktigt för butiker vid gator med många förbipasserande fotgängare.
- Första steget till ett bra intryck är rena fönster.
Ta bort eventuella klisterlappar, tuggummin eller annat smuts från utsidan av fönstret. - Välj ett syfte eller tema med varje skyltning.
- Var konsekvent med färg, form eller tema.
- Häng med i trenderna. Vad är populärt just nu?
- Skylta runt högtider. Till exempel hösttema med höstlöv, svampböcker, stövlar och syltburkar.
- Lyft upp varorna från golvet, då syns de bäst.
- Skapa nivåskillnader med kuber, travade böcker eller bord.
- Låt bara någon enstaka sak stå direkt på golvet.
- Häng lättare saker från taket.
- Placera varorna så de syns bäst.
- Ha det högsta föremålet långt bak i skylten.
- Placera varor på höjd så tyngpunkten blir låg. Ställ dem som en pyramid med det största föremålet underst och mindre ovanpå.
- Gruppera föremål. Det ger större tyngd än att visa var sak för sig.
- Ska kunden se in i butiken eller främst varorna i skylten?
- Lyft fram varorna med en bakgrund av tyg eller vägg.
- Skifta tyg eller budskap och affischer med temat.
- Variera skytlningen.
- Byt plats på skyltdockor och inredning.
- Har butiken fler än ett fönster? Skylta med prylar i det ena och kläder i det andra. Blanda i övriga fönster om du har fler.
- Se till att det är bra belysning i skyltfönstret.
- Slutligen titta på skyltningen med kundens ögon.
För inspiration till teman i bifogad fil längst ner i denna artikel.
Exponera varor i butik
Skapa ytor i butiken för att exponera varorna så de blir mer synliga och skapar köplust. Det gör det också enkelt för
- kunden att förstå sortiment och sammansättning
- medarbetare och volontärer att fylla på varor och hålla butiken snygg.
Skapa enhetlighet
Den största utmaningen för en second hand-butik är att upplevas som enhetlig. I en enhetlig butik kommer varorna fram och skapar köplust.
- Sortera produkterna efter färg. Då ser de mer spännande och unika ut.
- Använd likadana galgar och överfyll aldrig klädställningar. Häng kläder så det går enkelt att bläddra mellan dem utan att det känns glest.
- Exponera sortimentet med byster och skyltdockor. Det ger stämning i butiken.
- Använd krokar för hattar och scarfar. Det gör att varorna kommer fram.
- Är butiken stor? Då kan du hjälpa kunderna att hitta med takskyltar med namn på varugrupper. Beställ takskyltar i Föreningsbutiken.
- Ställ dyrbara saker i ett låsbart utrymme, till exempel i ett glasskåp. Och märk dem synligt med pris.
Så sorterar du efter färg
Du kan färgsortera de flesta varugrupper. Det gör att
- produkterna blir mer spännande och unika
- butiken blir mer enhetlig och lugn.
- det blir lättare för medarbetare och volontärer att fylla på och hålla butiken snygg.
Använd färghjulet till hjälp. Exponera med hjälp av färger i
- Harmoni - det vill säga närliggande.
- Kontrast - kombinera med en färg på andra sidan av cirkeln.
Så aktiverar du döda ytor
De allra flesta butiker har en eller flera så kallade döda ytor. Det är ytor kunderna inte är intresserade av. Försäljningen per kvadratmeter är lägre än butiken i övrigt. Det kan bero på flera olika saker:
- Ytan är dåligt upplyst.
- Allt svårsålt står tillsammans.
- Exponeringen har sett likadan ut för länge.
- Butiken har en speciell form som gör att kunder inte tar sig hela vägen till dit.
Det är viktigt att ha bra koll på dessa ytor. För att återaktivera dem kan du:
- Flytta dit en varugrupp som säljer bra, till exempel damkläder. Testa en månad och utvärdera sedan försäljningssiffrorna.
- Rikta belysningen så ljuset blir bättre, om ytan är dåligt upplyst.
- Testa att använda ytan till annat, till exempel en informationstavla.
- Utvärdera om den befintliga layouten i butiken är den bästa. Kanske kan ni flytta kassan eller förändra layouten i stort?
- Består ytan av till exempel en hel källare och det inte hjälper att flytta dit mer populära produkter? Flytta det som säljer långsamt till ytan.
- Låt aldrig varor stå för länge på samma ställe. Rotera plats ofta.
- Till sist sänk priset för att hitta en ny ägare.
Tips för att exponera varor
- Ställ inte varor för högt upp. Få kunder ber om hjälp att plocka ner varan.
- Placera varor ni vill sälja 1 – 1,5 meter från golvet. När handen är viinklad 90 grader från kroppen är det troligast att kunden köper.
- Placera varor vertikalt istället för att sprida ut över ett helt hyllplan. Gruppera varan och ställ även i hyllplanen över och under. Det blir mer överskådligt då ögat skapar en linje efter färg och sortimentet.
- Hitta områden som hör ihop. Ställ paraplyer bredvid stövlar och regnrockar. Det är troligare att kunden köper om det är enkelt att förstå sortimentet och sammansättningen. Därför är det en bra idé att ständigt ha platser med temaskyltning.
- Sotera både prylar och kläder efter färg för att skapa enhetlighet.
- I större butiker kan man skapa rum i butiken. Det ger mer överskådlighet. Skapa rummet med möbler, mattor eller en annan färg eller tyg på väggen.
Kontakta oss
Second hand
Vid frågor eller behov av stöd. Eller om saknar något på Rednet inom second hand.