Marknadskommunikation
Här kan ni läsa användbara information om kampanjer, tips och stödmaterial som kan hjälpa er att kommunicera med er målgrupp.
Kampanjer Second Hand 2025
I år återanvänder vi vårt populära årstidermaterial från förra året – hållbart både för miljön och butiken! För att komplettera detta har vi tagit fram mindre affischer med nya budskap som kan sättas upp vid sidan av för att förstärka säsongskänslan.
Utöver årstiderna har vi också tagit fram A3-affischer för högtiderna påsk, midsommar, halloween och jul. Dessa är perfekta för att lyfta butiken vid festliga tillfällen och inspirera kunderna att fynda hållbart inför varje högtid.
För att förstärka skyltningen har vi även tagit fram DIY-mallar som ni kan skriva ut och använda för att skapa pappersfigurer som matchar kampanjmaterialet. Ni kan fästa en tunn tråd i figurerna och hänga dem i skyltfönstret för en lekfull effekt, eller använda dem som dekoration inne i butiken.
Under teman exponering hittar ni även uppslag som kan användas för planeringen av era sociala medieinlägg, evenemang och butiksaktiviteter/exponeringar.
Årshjul second hand: Inspiration till exponering och sociala medier
Tips för er exponering i butik som kan bli inlägg i sociala medier ( se även bilaga längst ned)
|
Sociala Medier
I dagens digitaliserade samhälle spelar sociala medier en avgörande roll för att nå och engagera målgrupper på ett snabbt och effektivt sätt. För Röda Korsets Second Hand-butiker öppnar sociala medier upp en värld av möjligheter att nå ut till en bredare publik, främja sitt arbete och öka sitt inflytande.
Många kretsar använder sig av till exempel Facebook eller Instagram för att hitta nya volontärer, kunder till sina second hand-butiker och öka sin lokala synlighet.
Genom att skapa en lockande och interaktiv närvaro på sociala medier kan vi inte bara öka intresset för våra butiker, utan också bygga en lojal kundbas som ser oss som en källa till att både hitta unika fynd och ge meningsfullt stöd till Röda Korsets arbete.
Varför ska Röda Korsets Second Hand-butiker finnas på sociala medier?
- Attrahera fler kunder till butiken: Genom att visa upp vårt varierande och intressanta sortiment på sociala medier kan vi locka fler kunder till butiken. Inspirerande bilder och videos ger en inblick i vårt unika utbud och väcker nyfikenhet.
- Ökad lokal synlighet och varumärkesexponering: Genom närvaro på sociala medier kan vi främja vårt arbete på både lokala, nationella och internationella nivåer. Detta ger oss möjlighet att nå en bredare publik och sprida medvetenhet om Röda Korsets viktiga arbete.
- Rekrytera volontär: Sociala medier kan fungera som en effektiv kanal för att rekrytera nya volontärer. Skapa er annons i ReachMee och sprid den via era sociala medier.
- Kommunicera erbjudanden och kampanjer: Sociala medier ger oss en plattform att effektivt annonsera reor, specialerbjudanden och kampanjer. Genom att marknadsföra våra förmånliga erbjudanden når vi potentiella kunder och stimulerar besök i butiken.
- Dela engagerande innehåll: Dela inspirerande innehåll som t.ex. tips om hållbarhet, DIY-projekt med second hand-varor, historier om fynd och hur gåvor gör skillnad, kan skapa en starkare koppling till vårt varumärke.
- ·Sprida evenemangsinformation: Informera om event och aktiviteter i butiken via sociala medier. Detta kan vara allt från workshops, insamlingsevenemang till temakvällar som lockar folk till butiken.
Ni kan läsa mer om våra riktlinjer för användning av sociala medier.
Tips och råd för effektiv kommunikation på sociala medier
- Enhetlig profilbild: Använd "Profilbild sociala medier second hand" som profilbild till vänster om namnet på butikskontot. Den får endast användas som profilbild och inte i andra sammanhang. Bilden finns att ladda ner från Mediabanken. Läs mer om logotypen och om hur du loggar in i mediabanken här.
- Följ @rodakorsetsecondhand: Röda Korset Second Hand har idag ett centralt Instagram-konto. Följ gärna kontot för inspiration och tillgång till material som ni kan dela vidare.
- Återanvänd material: Genom att återanvända material som redan är framtaget, till exempel kampanjmaterial sparar vi mycket tid. I Föreningsbutiken ligger både färdigt och material du själv kan redigera och i Mediabanken finns det ett stort antal bilder lagrade. Genom att dela material som publiceras på Röda Korset och Röda Korset Second Hand, har vi inte bara bra material att dela utan hjälper även till att nå ut till fler.
Användbara mallar och verktyg
Föreningsbutiken
I Föreningsbutiken finns det material som kan användas på sociala medier om och om igen – vissa saker kan redigeras och andra bilder är färdiga men du kan skriva vilken inläggstext du önskar.
Mediabanken
I Röda Korsets Mediabank finner du ett stort urval av främst bilder men även generiska filmer, annonser och Röda Korsets logotyp som du kan ladda ner och använda.
Röda Korsets grafiska riktlinjer
Grafiska riktlinjer innehåller ramar för hur Svenska Röda Korset ska kommunicera, både till innehåll och till form. Tack vara gemensamma grafiska riktlinjer, som omfattar bland annat logotyp, typografi, färger och bilder, ger vi ett enhetligt uttryck oavsett vad som produceras eller vem som gör det.
För Second hand- butikens fönster och fasad finns även en grafisk manual framtagen. Se bilaga under artikeln butiksförsäljning och säkerhet.
Kommunikationskanaler & nyhetsbrev
Nyhetsbrev
För att få senaste information inom second hand , se senaste information på Rednet. Det finns även ett nyhetsbrev "second hand-nytt" som skickas ut till registrerade i Redy butiksmejladresser/butiksansvarig.
Följ även vår interna facebooksida SRK Second hand-verksamhet där du kan ställa frågor till kollegor runt om i landet.
Mejlkontakt
Du kan även skriva frågor runt second hand till tjänsteorganisationen på secondhand@redcross.se
