Föreningsbutiken stängd torsdagen den 15 maj

Detta på grund av uppdatering av bland annat priser. Vi ber er att planera era beställningar till en annan dag.

Marknadskommunikation

Här kan ni läsa användbara information om kampanjer, tips och stödmaterial som kan hjälpa er att kommunicera med er målgrupp. 

Kampanjer Second Hand 2025

I år återanvänder vi vårt populära årstidermaterial från förra året – hållbart både för miljön och butiken! För att komplettera detta har vi tagit fram mindre affischer med nya budskap som kan sättas upp vid sidan av för att förstärka säsongskänslan. 

Utöver årstiderna har vi också tagit fram A3-affischer för högtiderna påsk, midsommar, halloween och jul. Dessa är perfekta för att lyfta butiken vid festliga tillfällen och inspirera kunderna att fynda hållbart inför varje högtid. 

För att förstärka skyltningen har vi även tagit fram DIY-mallar som ni kan skriva ut och använda för att skapa pappersfigurer som matchar kampanjmaterialet. Ni kan fästa en tunn tråd i figurerna och hänga dem i skyltfönstret för en lekfull effekt, eller använda dem som dekoration inne i butiken. 

Under teman exponering hittar ni även uppslag som kan användas för planeringen av era sociala medieinlägg, evenemang och butiksaktiviteter/exponeringar.

Årshjul second hand: Inspiration till exponering och sociala medier

Tips för er exponering i butik som kan bli inlägg i sociala medier ( se även bilaga längst ned) 

MÅNAD 

HÖGTIDER OCH TEMAN 

FÖRSLAG EXPONERING 

IDÉER TILL SOCIALA MEDIER 

Januari 

Tulpanens dag (15 jan) 

Arrangera tulpaner i udda föremål som kaffekannor eller glasburkar. 

Visar kreativa sätt att arrangera tulpaner hemma. 

Vintertema i butiken 

Fortsätt att exponera varma ytterkläder, mössor, vinterskor, osv. 

Visa upp vinterns bästa plagg med korta stylingtips. 

Använd ljusstakar och böcker och filtar för att skapa en mysig vinterkänsla. 

Inspirera med bilder av mysiga vinterdetaljer för hemmet. 

Använd gärna årstidermaterial tillgänglig i Föreningsbutiken. 

 

Februari 

Alla hjärtans dag (14 feb) 

Skapa en romantisk exponering med färger som rött och rosa, smycken, vacker dukning, hjärtan och ljus. 

Dela bilder på presenttips, dukning och plagg i rött och rosa. 

Sportlov (mellan vecka 7–10) 

Exponera sportartiklar, spel & ungdoms/barnböcker. 

Visa fynd för sportlovet: spel, böcker och kläder och utrusning för vintersport. 

Melodifestivalen (deltävlingar i Luleå, Göteborg Västerås, Malmö, Jönköping och final i Stockholm) 

Skapa en glittrande exponering med paljettkläder och accessoarer, med extra fokus i städer där deltävlingar och finalen äger rum. 

Inspirera till outfitidéer till festivalen. 

Mars 

Internationella kvinnodagen (8 mars) 

Uppmärksamma kvinnliga författare, exponera deras böcker. 

Dela boktips som lyfter fram kvinnliga författare. 

Påsk (17-21 april) 

Pynta med gula och gröna hemtextilier, porslin och påskdekorationer. 

Skapa påskinspirerade inlägg med färgglada dekorationer och tips. 

Rocka sockorna (21 mars) 

Häng upp färgglada strumpor som en del av en lekfull installation. 

Dela bilder av volontärer som rockar sockorna. 

April 

Internationella barnboksdagen (2 apr) 

Exponera barnböcker 

Tipsa om barnböcker och låt personalen dela sina favoriter i inlägg. 

Terrakottakrukans dag (21 apr) 

Exponera krukor med sticklingar och använd kreativa planteringsidéer. 

Dela bilder på krukor, vaser och ovanliga planteringsidéer. 

Vårtema i butiken 

Ta fram accessoarer, kläder, skor och hemtextil i ljusa pasteller. Använd gärna årstidermaterial tillgänglig i Föreningsbutiken. 

Visa vårens plagg i inspirerande stylinginlägg. 

Maj 

Röda Korsets dag (8 maj) 

Information om verksamheter. Årets volontär, krets och second hand-butik utses. 

Video med volontärer som berättar om verksamheten. 

Mors dag (25 maj) 

Skapa en hörna med presenttips till mor: accessoarer, böcker eller fina kvalittets plagg. 

Dela ett karousellinlägg med presenttips till mor. 

Juni 

Sommartema i butiken 

Ta fram sommarkläder, accessoarer och prylar. Använd gärna årstidermaterial tillgänglig i Föreningsbutiken. 

Tacka era kunder och gåvogivare, som månar om miljön genom att handla hos oss eller skänka till er. 

Världsmiljödagen (5 juni) 

Exponera böcker om miljö, vatten och växter. Ha sticklingar till försäljning. 

Tacka era kunder och gåvogivare, som månar om miljön genom att handla hos oss eller skänka till er. 

Nationaldagen (6 juni) 

Skylta med blågult tema: dukning, picknick-korg med filt, porslin och tillbehör. 

Dela inspiration för picknick och festdukning i blågula teman. 

Midsommar  

Dukning för student- och midsommarbord. Vita kläder, kostymer och sommarklänningar. 

Inspirera med midsommardukningar och sommarplagg. 

Juli 

Pocketdagen (13 juli) 

Ta fram pocketböcker tillsammans med sommarartiklar: solglasögon, badlakan, safttillbringare. 

Tipsa om pocketböcker och sommarfynd i butiken. 

Augusti 

Skol- och förskolestart 

Exponera ryggsäckar, kläder, regnställ, gummistövlar och annat man behöver inför skolstart. 

Dela bilder med skolstartens "måste ha"-produkter.  

September 

Hösttema i butiken 

Exponera stickade tröjor, halsdukar, stövlar och varmare kläder. Använd gärna årstidermaterial tillgänglig i Föreningsbutiken. 

Dela bilder på höstens favoritkläder och accessoarer i butiken. 

Svampplockning och sylting 

Ta fram korgar, böcker om svamp och syltning. 

Dela DIY-tips för svampplockning och syltningsinspiration. 

Oktober 

Världens Barn 

Använd kampanjmaterial i butiken och skänk en dagskassa  

Dela kampanjmaterial till sociala medier. 

Halloween 

Dekorera med orange, svart och lila samt tematiska kläder och prylar. 

Dela bilder på Halloween-tema i butiken. 

Höst-/läslov 

Exponera barn/ungdomsböcker och spel i en tydlig sektion. 

Dela ett karusellinlägg med tips på barn/ungdomsböcker, spel och andra aktiviteter.  

November 

Vintertema i butiken 

Ta fram varma ytterkläder, mössor, vinterskor, osv. Använd gärna årstidermaterial tillgänglig i Föreningsbutiken. 

Visa upp vinterns bästa plagg med korta stylingtips. 

Använd ljusstakar och böcker och filtar för att skapa en mysig vinterkänsla. 

 

 

Inspirera med bilder av mysiga vinterdetaljer för hemmet. 

Circular Week/Circular Monday (24nov) 

Fira Circular Monday och uppmuntra till cirkulär konsumtion under veckan (motreaktion till Black Friday). 

Lyft Circular Monday och uppmuntrar till cirkulär konsumtion hela veckan. 

Fars dag (9 nov) 

Skapa ett exponeringsbord med presenttips till far. 

Tipsa om personliga och hållbara presenter till far. 

Advent/Jul 

Ta fram adventsljusstakar julstjärnor och andra juldekorationer. 

Dela en adventskalender med tips på hållbara julklappar från butiken. 

December 

Volontärens dag (5 dec) 

Uppmärksamma volontärer och rekrytera fler om behov finns. 

Tacka volontärer i inspirerande inlägg och lyft deras arbete. 

Nobelprisutdelning (10 dec) 

Uppmärksamma tidigare litteraturvinnare med bokbord. 

Dela boktips från Nobelpristagare. 

Lucia 

Ta fram Luciatågskläder och tillbehör som kronor och ljus. 

Uppmuntra kunder att fira hållbart genom att handla second hand inför Lucia. 

Jul och nyår 

Exponera julpynt, festdukning och klappar: rött, grönt och glitter. 

Dela inspiration för julpynt, dukningar och festliga outfits. 

Sociala Medier

I dagens digitaliserade samhälle spelar sociala medier en avgörande roll för att nå och engagera målgrupper på ett snabbt och effektivt sätt. För Röda Korsets Second Hand-butiker öppnar sociala medier upp en värld av möjligheter att nå ut till en bredare publik, främja sitt arbete och öka sitt inflytande.

Många kretsar använder sig av till exempel Facebook eller Instagram för att hitta nya volontärer, kunder till sina second hand-butiker och öka sin lokala synlighet.

Genom att skapa en lockande och interaktiv närvaro på sociala medier kan vi inte bara öka intresset för våra butiker, utan också bygga en lojal kundbas som ser oss som en källa till att både hitta unika fynd och ge meningsfullt stöd till Röda Korsets arbete.

Varför ska Röda Korsets Second Hand-butiker finnas på sociala medier?
  • Attrahera fler kunder till butiken: Genom att visa upp vårt varierande och intressanta sortiment på sociala medier kan vi locka fler kunder till butiken. Inspirerande bilder och videos ger en inblick i vårt unika utbud och väcker nyfikenhet.
  • Ökad lokal synlighet och varumärkesexponering: Genom närvaro på sociala medier kan vi främja vårt arbete på både lokala, nationella och internationella nivåer. Detta ger oss möjlighet att nå en bredare publik och sprida medvetenhet om Röda Korsets viktiga arbete.
  • Rekrytera volontär: Sociala medier kan fungera som en effektiv kanal för att rekrytera nya volontärer. Skapa er annons i ReachMee och sprid den via era sociala medier.
  • Kommunicera erbjudanden och kampanjer: Sociala medier ger oss en plattform att effektivt annonsera reor, specialerbjudanden och kampanjer. Genom att marknadsföra våra förmånliga erbjudanden når vi potentiella kunder och stimulerar besök i butiken.
  • Dela engagerande innehåll: Dela inspirerande innehåll som t.ex. tips om hållbarhet, DIY-projekt med second hand-varor, historier om fynd och hur gåvor gör skillnad, kan skapa en starkare koppling till vårt varumärke.
  • ·Sprida evenemangsinformation: Informera om event och aktiviteter i butiken via sociala medier. Detta kan vara allt från workshops, insamlingsevenemang till temakvällar som lockar folk till butiken. 

Ni kan läsa mer om våra riktlinjer för användning av sociala medier.

Tips och råd för effektiv kommunikation på sociala medier
  • Enhetlig profilbild: Använd "Profilbild sociala medier second hand" som profilbild till vänster om namnet på butikskontot. Den får endast användas som profilbild och inte i andra sammanhang. Bilden finns att ladda ner från Mediabanken. Läs mer om logotypen och om hur du loggar in i mediabanken här.       
                                                                                                                                        
  • Följ @rodakorsetsecondhand: Röda Korset Second Hand har idag ett centralt Instagram-konto. Följ gärna kontot för inspiration och tillgång till material som ni kan dela vidare.
  • Återanvänd material: Genom att återanvända material som redan är framtaget, till exempel kampanjmaterial sparar vi mycket tid. I Föreningsbutiken ligger både färdigt och material du själv kan redigera och i Mediabanken finns det ett stort antal bilder lagrade. Genom att dela material som publiceras på Röda Korset och Röda Korset Second Hand, har vi inte bara bra material att dela utan hjälper även till att nå ut till fler.
Användbara mallar och verktyg

Föreningsbutiken 

Föreningsbutiken finns det material som kan användas på sociala medier om och om igen – vissa saker kan redigeras och andra bilder är färdiga men du kan skriva vilken inläggstext du önskar. 

Mediabanken 

Röda Korsets Mediabank finner du ett stort urval av främst bilder men även generiska filmer, annonser och Röda Korsets logotyp som du kan ladda ner och använda.

Röda Korsets grafiska riktlinjer

Grafiska riktlinjer innehåller ramar för hur Svenska Röda Korset ska kommunicera, både till innehåll och till form. Tack vara gemensamma grafiska riktlinjer, som omfattar bland annat logotyp, typografi, färger och bilder, ger vi ett enhetligt uttryck oavsett vad som produceras eller vem som gör det.

För Second hand- butikens fönster och fasad finns även en grafisk manual framtagen. Se bilaga under artikeln butiksförsäljning och säkerhet.

Kommunikationskanaler & nyhetsbrev

Nyhetsbrev

För att få senaste information inom second hand , se senaste information på Rednet. Det finns även ett nyhetsbrev "second hand-nytt" som skickas ut till registrerade i Redy butiksmejladresser/butiksansvarig.

Facebook

Följ även vår interna facebooksida SRK Second hand-verksamhet där du kan ställa frågor till kollegor runt om i landet.

Mejlkontakt

Du kan även skriva frågor runt second hand till tjänsteorganisationen på secondhand@redcross.se

tjej med telefon i handen. hon står under tak när det regnar.

Kommunikation och verktyg

Tips och stöd