Sociala medier
På sociala medier kan du nå och engagera målgrupper på ett snabbt och effektivt sätt.
Användandet av sociala medier förändras snabbt och är svårt att förutsäga. Enligt Svenskarna och internet är de vanligaste kanalerna Facebook och instagram.
Just nu: Fler negativa kommentarer på Facebook och Instagram
Ägaren av plattformarna, Meta, har slutat granska inlägg och kommentarer. Vi har sedan dess sett en stor ökning av framför allt negativa kommentarer på sociala medie-inlägg, bland annat i Svenska Röda Korsets konton.
- Vi jobbar aktivt med att ta bort opassande kommentarer i våra centrala konton.
- Vi följer vi utvecklingen framåt.
- Vi uppmuntrar er att vara lite extra uppmärksamma på era konton.
Behöver ni stöd eller har ni frågor, hör av er till Infoservice.
Hur kan sociala medier vara användbara för en krets?
Genom sociala medier kan kretsen till exempel:
- Sprida kunskap om våra verksamheter.
- Nå ut till de som behöver vårt stöd.
- Hålla kontakten med de som är engagerade.
- Hitta nya volontärer.
- Sprida våra ståndpunkter och viktiga budskap till fler.
- Hitta nya kunder till second hand-butiken.
Det är bra att ha ett separat Second hand-butikskonto och kretskonto så att följarna vet vad de kan förvänta sig för innehåll. På butikskontot kommunicerar ni Second hand. På kretskontot kommunicerar ni verksamheter, insamling med mera.
Facebook är den största kanalen för att nå personer över 30 år. Facebook används främst för att hålla kontakten med familj, vänner och varumärken som man tycker om eller stöttar.
Kretsar kan använda Facebook för att exempelvis
- Sprida information om Röda Korset.
- Bjuda in till event.
- Kommunicera med frivilliga.
- Komma i kontakt med deltagare till olika verksamheter.
Instagram är en kanal för något yngre användare. Instagram är främst till för att dela bilder och filmer.
Kretsar kan använda Instagram för att exempelvis
- Visa upp second hand-butikens sortiment.
- Dela tips om hållbarhet och annat engagerande innehåll.
- Sprida information om Röda Korset.
Tips och råd hur kretsen arbetar med sociala medier
Du som administratör för kontot har ansvar för kretsens kommunikation utåt. Var varsam med att dela ut administratörsbehörighet.
Utse ansvarig
Utse en eller flera i kretsen som ansvarar för sociala medier.
Tänk på att:
- Tilldela behörighet till den eller de som är lämpliga.
- Se till att alltid ha en administratör för sidan.
- Fördela ansvaret tydligt om ni är flera – vem gör vad och när.
- Ha en rutin för överlämning av konto och lösenord.
Var närvarande
Du som ansvarig måste vara närvarande. Det betyder att du
- regelbundet svarar på frågor
- finns tillgänglig för utbyte av information.
Följare förväntar sig interaktion på sociala medier. Inlägg som genererar interaktion är alltid de som får bäst gehör. Uppmuntra och bjud in till interaktion men säg nej till det som inte hör hemma.
Se också avsnittet om hur du hanterar kommenterer.
Gör en kalender för kretsens aktiviteter
Gör en kalender med viktiga datum och perioder för kretsens kommunikation. Det kan vara saker som vårkampanj, julmarknad eller nya verksamheter. Det gör att ni:
- Får en överblick över kretsens kommunikation
- Lättare kan planera in kommunikationen.
- Underlättar vid en eventuell överlämning.
Tonalitet i sociala medier
När vi agerar i vårt rödakorsuppdrag och i Röda Korsets namn har vi ett stort ansvar för hur vi kommunicerar och att vi agerar i enlighet med Våra sju grundprinciper.
- Dialog. Lyssna och bjud in till samtal. Svara alltid begripligt och engagerat i det tempo de olika kanalerna kräver.
- Transparens. Var öppen med vad vi gör – och varför vi kommunicerar om det. Vår kommunikation ska öka kunskapen om hur vi på Röda Korsett arbetar, vad vi står för och vart pengarna går.
- Trovärdighet. Publicera bara innehåll som är relevant och riktigt. Var noggrann med att kolla fakta, statistik och källor. Var tydlig med vem som är upphovsman och vem som är avsändare.
- Etik. Publicera aldrig innehåll som kan uppfattas som rasistiskt, sexistiskt eller homofobiskt. Undvik generaliseringar och stereotypa bilder av verkligheten.
Skapa företagskonto på Facebook eller instagram
För att skapa ett företagskonto på Facebook och Instagram måste du ha ett privat konto.
Växla konto
Du växlar mellan ditt privata konto och konton du administrerar genom att trycka på profil-bilden och välja ett annat konto.
Fyll i information om kretsen
Namn
Det är viktigt att namnet på kontot tydliggör att det är kretsen som är avsändaren och att kretsen är del av Röda Korset. Namnet ska vara:
- Röda Korset + ort på kretsens konto
- Röda Korset + second hand + ort på second hand-konto
ProfilBild
Välj vår sekundära logotyp. För second hand finns en logotyp specifikt för sociala medier.
Logotypen finns att hämta i Mediabanken. Läs mer om logotypen och om hur du loggar in i mediabanken.
Plats
Om kretsen har en mötesplats kan ni lägga in den på Facebook:
- Klicka i ”har en gatuadress”.
- Ange adressen
På instagram ska ni fylla i webbplats. Fyll i kretsens second hand-sida eller lokala webbsida.
Kategori
Välj ”ideell organisation” för kretsens konto.
Välj ”Second hand-butik för second hand-konto.
Fyll i riktlinjer för kommentarer på Facebook
Lägg in texten om våra riktlinjer kring hur vi hanterar kommentarer i beskrivningen. Då kan ni lätt hänvisa till våra direktiv när ni hanterar kommentarer.
Välj Om kontot och klistra in texten:
”Röda Korset är en politiskt neutral och oberoende organisation. Vi tar aldrig ställning i konflikter utan ser bara till den enskilda människans behov.
Vi förbehåller oss rätten att radera inlägg och kommentarer med innehåll som:
- strider mot svensk lag.
- inte har koppling till Röda Korsets arbete.
- har ovårdat språk och stötande formuleringar.
- är reklam och/eller länkar med koder för personlig vinning.
- återkommande upprepar samma innehåll om igen. Detta för att sidan inte ska översvämmas av en fråga. Det kan finnas användare som vill diskutera andra ämnen.
Användare som lägger upp inlägg och kommentarer med sådant innehåll riskerar att blockeras från sidan.
Eftersom det finns många olika ämnen att diskutera så försöker vi hålla det så att vi diskuterar rätt ämne i rätt tråd och tar bort kommentarer som inte hör till ämnet. Inlägg och kommentarer med olagligt innehåll kan komma att bli föremål för polisanmälan.”
Hantera kommentarer i sociala medier
Vi har ansvar för vår kanal och samtalsklimatet i den. Ta bort tydliga övergrepp och grova avsteg från våra grundprinciper. Lägg in våra riktlinjer om hur vi hanterar kommentarer under Om oss på Facebook.
Ta bort innehåll som:
- Strider mot svensk lag.
- Inte har koppling till Röda Korsets arbete.
- Har ovårdat språk och stötande formuleringar.
- Är reklam och/eller länkar med koder för personlig vinning.
- Återkommande upprepar samma innehåll om igen.
När kommentarer eller inlägg ligger i en gråzon:
- Uppmana till att hålla god ton och respektera varandra i kommentarsfälten.
- Hänvisa till våra riktlinjer för kommentarer.
- Ta bort eller blockera användaren.
Använd negativa kommentarer som en möjlighet att bemöta kritik och berätta mer om positiva aspekter kring vår verksamhet. Det är ett kraftfullt sätt att generera positivt engagemang.
Det är också helt okej att svara att man inte vet eller inte kan svara på någonting, det är bättre än att låta bli.
Om frågan inte rör er egen krets:
- Sök efter informationen på rodakorset.se.
- Hänvisa till våra officiella uttalanden på rodakorset.se.
- Hänvisa till Röda Korsets facebooksida där infoservice kan bemöta dem.
Kontakta Infoservice
Kontakta Infoservice för råd och stöd generellt eller i specifika sakfrågor.
Infoservice
Du kan alltid kontakta infoservice om du har frågor. Ring eller mejla, alla vardagar kl.10.00–12.00 och 13.00–15.00.
Annonsering på Facebook
Du kan sponsra ett inlägg på Facebook för att effektivt nå ut med ett budskap till rätt målgrupp. Det ger en större räckvidd än ett vanligt inlägg. Du kan annonsera för att exempelvis:
- Få in nya frivilliga till en verksamhet.
- Informera om en kampanj.
- Få kunder till second hand-butiken.
Att tänka på innan du skapar en annons
Innan du skapar en annons, diskutera gärna tillsammans med andra i din krets hur ni lättast kan uppnå önskat resultat. Använd checklistan:
- Definiera ett tydligt syfte med inlägget
Vad vill vi att mottagaren ska känna eller göra? För exempelvis en rekryteringsannons vill vi att de klickar sig vidare till annonsen i ReachMee. - Identifiera din målgrupp
Vilka riktar sig inlägget till? Är det personer i en viss ålder, på en viss geografisk plats eller med specifika intressen. Du kan välja exempelvis ålder och i vilket område en annons kommer synas. - Formulera ett tydligt budskap.
Ha ett budskap per inlägg. Håll det kort, enkelt och inspirerande. Undvik internt rödakorsspråk. Tänk på målgruppen när ni formulerar texten och väljer bild. - Tajming.
När är bästa tiden för den här informationen? När är målgruppen mottaglig eller när passar det bäst för kretsen att introducera nya rödakorsare? (Mer stöd för frivilligrekrytering) - Budget.
Hur mycket får annonsen kosta? Facebook portionerar ut budgeten över den livslängd du anger. Hög budget och kort livslängd ger en väldigt intensiv spridning. Prova dig fram till en bra balans. Annonsen ska varken uppfattas som spam eller drunkna i mängden.
Praktiska förberedelser
- Kontokort. Ett kontokort kopplat till kretsens Facebooksida. Du kan fylla i information om kontokort när du skapar inlägget.
- Länk. Till det vi vill att besökaren ska göra. Exempelvis annons på ReachMee, second hand-sidan, anmälan till event, med mera.
Bild och titel kommer automatiskt från länken till inlägget. För att få en tydlig annons behöver titeln innehålla den viktigaste. Exempel på en bra titel: "Frivilliga sökes till second hand-butiken i Örebro".
Mallar för inlägg och annonser för verksamheter och second hand i finns i Föreningsbutiken - via Åtta.45.
Sponsra ett inlägg – steg för steg
- Publicera inlägget på er sida.
- Tryck på Marknadsför inlägg.
- Välj Målsättning.
- Välj Målgrupp.
- Klicka ur Automatiska placeringar.
- Har kretsen ett Instagramkonto kopplat till Facebook och vill annonsera även där - klicka i Instagram.
- Sätt en Budget.
- Välj Tidsperiod (hur länge inlägget ska sponsras).
- Klicka i Spåra konverteringar.
- Välj rätt Konto.
- Fyll i Betalningsmetod.
- Förhandsgranska annonsen för samtliga flöden - dator, mobil och på Instagram.
- Klicka på den blå knappen Marknadsför.
Nu är inlägget sponsrat.
Avancerad annonsering
Är du intresserad av att ta dina annonser till nästa nivå? Du kan göra en mer detaljerad analys av din målgrupp och anpassa dina annonser om du använder Business Manager.
På facebooks hemsida finns många bra e-utbildningar för alla som vill lära sig mer om marknadsföring, från nybörjare till expert. Det finns också tydliga steg-för-steg-guider.