
Grafisk Profil och varumärke
Grafisk Profil och varumärke
Med vår gemensamma grafiska profil ger vi ett enhetligt uttryck. Det gör Svenska Röda Korset tydligare som avsändare.
Med hjälp av stark kommunikation kan vi nå ut med rätt budskap, samla in pengar till våra verksamheter och bli ännu fler engagerade. Vi ska tydligt visa vad det är som skiljer Röda Korset från andra organisationer:
- Vi är världens största humanitära rörelse, med 16 miljoner volontärer i 191 länder.
- Vårt unika mandat gör att vi kan nå fram med hjälp när ingen annan kan.
- Vi är aktivt på plats före, under och efter en kris eller en katastrof.
Röda Korset är först på plats, alltid kvar.
I vår kommunikation ska vi visa att rödakorsaren är
- Aktiv – får saker att hända, ser hopp och lösningar.
- Medmänsklig – bryr sig om, vågar visar känslor och gör skillnad.
- Nära – är en del av samhället och känner de som behöver stöd och deras behov.
I våra grafiska riktlinjer hittar du ramar för hur vi kommunicerar. De innehåller:
- logotyp
- typografi och färger
- bilder
Tips på hur du skriver
Vi skriver på ett enhetligt sätt för att hålla ihop vårt varumärke och vår kommunikation. Till din hjälp finns:
- Skrivregler – för vår verksamhet. Inklusive regler för stavning och språk.
- Tips på hur du skriver klarspråk – för enkel och tydlig text.