Så skapar vi en bra arbetsmiljö
Alla har gemensamt ansvar att skapa en säker och hälsosam arbetsplats. Du som arbetsgivare eller chef har ett särskilt ansvar för att se till att
- följa arbetsmiljölagens krav
- hantera arbetsmiljöuppgifter på rätt sätt.
Du kan läsa mer om lagar och föreskrifter i vår Riktlinje för arbetsmiljö.

Bygg en positiv och hållbar arbetsmiljö
Vi arbetar systematiskt för att förbättra arbetsmiljön. Alla kan bidra genom att
- agera inkluderande
- följa rutiner och riktlinjer
- upptäcka och rapportera risker
- föreslå lösningar.
Gör en plan för arbetsmiljöarbetet
Använd årshjulet som en enkel guide till hur vi gemensamt jobbar för en säker arbetsmiljö.
- Undersök vilka risker som finns i arbetsmiljön med till exempel skyddsronder och enkäter.
- Bedöm riskerna, hur och när du behöver åtgärda dem.
- Åtgärda direkt eller gör en handlingsplan.
- Kontrollera och följ upp för att se till att vi gör framsteg.
Håll koll på både det fysiska och psykiska välmåendet
Vi jobbar för att alla ska må bra, både fysiskt och psykiskt. Det handlar om allt från ergonomi till att hantera stress och arbetsbelastning. Det kallas för Organisatorisk och social arbetsmiljö och förkortas OSA.
- Ta upp frågorna vid medarbetarsamtal, personalmöten, småprat och gemensam fika. Ju mer du vet om hur medarbetarna upplever situationen på jobbet, desto lättare är det att förändra rätt saker och uppnå resultat.
- Det finns många sätt att ta reda på hur medarbetarna upplever arbetsmiljön. Ett sätt är att använda sig av en anonym medarbetarenkät, till exempel OSA-enkäten från Prevent.
- Trafikljusmodellen är en annan bra och enkel metod. Genom postit-lappar med olika färger kan vi få en bild av nuläget.
- Använd Checklista för Organisatorisk och social arbetsmiljö för att få en bild av er beredskap för att arbeta förebyggande med arbetsmiljön.
Utbildning och stöd för en bättre arbetsmiljö
Under Utbildning och lärande hittar du Övningar och metoder för att:
- förebygga stress
- utveckla ledar- och medarbetarskapet
För säkerhet i second hand finns det Webbkurser på Prevent.
Rapportera händelser och incienter
Enligt lagen och Röda Korsets riktlinjer ska du rapportera arbetsrelaterade
- olyckor som leder till personskada.
- tillbud ("aj/oj"), det vill säga händelser som hade kunnat orsaka skada, men inte gjorde det.
- sjukdomar som är orsakade av arbetsmiljön.
Det är viktigt för att vi ska kunna förbättra säkerheten och förebygga framtida händelser. Det gäller för både frivilliga och anställda.
Så rapporterar du händelser
Rapportera inom kretsen
- Rapportera direkt till kretsstyrelsen och arbetsmiljöombudet vid allvarliga händelser, till exempel personskada, hot eller våld.
- Använd mallen för incidentrapportering för att dokumentera händelsen.
- Skicka rapporten till den arbetsmiljöansvariga i kretsen.
Rapportera till Försäkringskassan
Som arbetsgivare är du skyldig att rapportera arbetsplatsolyckor och arbetssjukdomar som leder till sjukfrånvaro för dina anställda till Försäkringskassan.
Rapportera till Arbetsmiljöverket
Rapportera alla allvarliga olycker och tillbud till Arbetsmiljöverket. Det gäller för både anställda och frivilliga.
Rapportera till försäkringsbolaget
Röda Korset har tecknat olycksfallsförsäkringar för våra volontärer. Dokumentera händelsen och rapportera till försäkringsbolaget. Läs mer om försäkringar.
Åtgärda och följ upp
- Analysera rapporterade händelser i arbetsmiljögruppen eller med kretsstyrelsen.
- Genomför åtgärder för att förhindra liknande händelser.
- Följ upp för att se om åtgärderna har gett effekt.