Anmäl en incident
Det ska vara enkelt och tryggt att lämna in klagomål och anmäla incidenter till oss. För oss är det viktigt att klagomål tas på allvar och att anmälningar utreds.
Vad gör jag om jag ser eller upplever något som är olagligt eller ett olämpligt beteende?
- Säg ifrån
Om det är möjligt, säg ifrån till den som handlar olämpligt. - Prata med någon
Ta stöd av någon. Prata med en frivilligledare, verksamhetschef eller någon i kretsens styrelse. De har ett särskilt ansvar att agera. Om du är frivillig eller förtroendevald kan du även få stöd via Falck Healthcare på 08-406 67 17. Behöver du hjälp att hitta rätt, mejla till info@redcross.se eller ring 0771–19 95 00. - Anmäl en incident
Röda Korset har ett ansvar att se till att missförhållanden utreds. Anmäl en incident i det här formuläret. Är det akut ring Tjänsteperson i beredskap 08-4524650. - Använd visselblåsarfunktionen
Känner du dig inte bekväm med att prata med någon eller göra en anmälan? Använd vår visselblåsarfunktion. Den finns till för att rapportera allvarliga missförhållanden och misstankar om brott. Du kan välja att vara anonym.
Vad händer efter min anmälan?
Vi hanterar alla ärenden med hög integritet. Vi delar bara information med dem som måste involveras. Du ska få en första återkoppling inom sju arbetsdagar.
Tack för att du bidrar till trygga verksamheter.
Tjänsteperson i beredskap (TiB)
Kontakta TiB om det händer något akut och du är osäker på hur du ska agera.
Ring vid akut situation. Mejla vid icke akut situation.
Samtalsstöd hos Falck Healthcare
Ibland kan uppdraget kännas för tungt. Frivilliga och anställda i krets kan få snabbt och professionellt samtalsstöd av Falcks socionomer.
Du kan ringa upp till tre gånger. Det kostar inget.
Öppettider: måndag-söndag 08.00 - 21.00
Uppge: "Röda Korset" och koden "Volontär".