Föreningsbutiken stängd torsdagen den 15 maj

Detta på grund av uppdatering av bland annat priser. Vi ber er att planera era beställningar till en annan dag.

Akuta insamlingar

Normalt används medel för oplanerade händelser globalt eller lokalt där Svenska Röda Korset aktiveras med gåvor som samlas in till ändamålet ”Kris och Katastrof”. Ett par gånger om året inträffar dock katastrofer, olyckor eller omfattande akuta konflikter, där vi behöver tillföra större ”öronmärkta” medel.

Dessa akutinsamlingar beslutas av lägst avdelningschef eller delegerad tjänsteperson och aviseras snarast efter beslut per mail till kretsadress, ordförande, kassör, insamlingsledare och kontakt för alla secondhandbutiker. Det kan även förekomma ett akut-sms för att öka snabbhet i kommunikationen, men det åtföljs alltid av ett mail som sammanfattar situationen och exempel på insamlingsaktiviteter som rekommenderas. Där meddelas också ändamålskod där insamlade medel ska redovisas.

På Föreningsbutiken, bakom inlogg, läggs insamlingsmateriel upp för nedladdning och användande i förekommande fall. Exempel är bösskyltar, bössbanderoller, butiksskyltar, SOME-materiel med mera.

En akut insamling ligger utöver de insamlingsmål som ligger samlade i Årsappellen och det är alltså viktigt att vi ökar våra aktiviteter för att ge så många som möjligt ett tillfälle att skänka en gåva. Snabbhet är avgörande för hur väl vår akutinsamling kommer att lyckas.

På kretsens checklista bör finnas/planeras för:

  • Inlogg till Föreningsbutiken och vana att redigera och beställa material som publiceras där.
  • Inlogg till och hantering av egna digitala och sociala kanaler som Facebook och lokal webbsida.
  • Rutiner för bössor, bössbanderoller och plomber.
  • Rutiner för att ta emot det som skänks och allmänhetens eventuella engagemang.
  • Rutiner för att mejla företag och andra lokala kontakter med en vädjan om donationer.
  • Info och uppdatering via mejl, Rednet och sociala mediegrupper.