Riktlinjer för klagomål på Svenska Röda Korset
Det händer tyvärr att enskilda individer, frivilliga, förtroendevalda, och anställda inom
Svenska Röda Korset beter sig illa, bryter mot lagen, våra stadgar eller vår uppförandekod vid deltagande i eller utövande av ansvar för verksamhet, hantering av ekonomi och/eller personalfrågor. Det är viktigt att detta kommer till kännedom, utreds och hanteras. För att kunna göra det har Svenska Röda Korset ett antal rutiner och även tjänstepersoner som vägleder i olika typer av klagomålsärenden.
Avsnitt 2 i riktlinjerna vänder sig till dig som vill lämna klagomål eller rapportera incidenter till Svenska Röda Korset. Här beskrivs hur du på tre olika sätt kan lämna in ditt klagomål eller hur du ska göra om du ser något olagligt. De tre vägarna du kan ta för att lämna klagomål är följande:
- Direktdialog med din frivilligledare, ordförande eller chef
- Infoservice
- Svenska Röda Korsets visselblåsarfunktion
Vill du särskilt lämna klagomål eller synpunkter på vår vårdverksamhet, berörs detta i avsnitt 2.4. Du kan också läsa mer om vårt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete.
Avsnitt 3 i riktlinjerna är en fördjupning om hur Svenska Röda Korset ska hantera olika klagomål och vilka påföljder de får och avsnitt 4 beskriver processen för ärenden som berör oegentligheter eller klagomål direkt kopplat till våra kretsar.