Föreningsbutiken stängd torsdagen den 15 maj

Detta på grund av uppdatering av bland annat priser. Vi ber er att planera era beställningar till en annan dag.

Guide till Föreningsbutiken

Föreningsbutiken är Röda Korsets webbshop. Här får du veta hur du skapar ett konto, beställer produkter, eller använder en mall för tryck i Föreningsbutiken. Du kan även läsa om frakt, fakturering och kundservice.  

Är du färdig att beställa? 

Vad finns i Röda Korsets webbutiker?

Föreningsbutiken. Trycksaker som böcker, publikationer, utbildningsmaterial, kuvert och brevpapper. Du hittar även reflexvästar, utmärkelser, insamlingsmaterial och butiksmaterial till second hand-butiker.

Profilbutiken. Kläder och material med Röda Korsets logotyp. Till exempel arbetsjackor, logoband och mössor. Läs guide till Profilbutiken.

Skapa ett konto

Skapa konto – steg för steg

Du behöver skapa ett konto innan du kan beställa från Föreningsbutiken. Varje konto godkänns manuellt av Infoservice och det kan ta upp till två arbetsdagar.

  1. Skriv in e-postadress för din krets. Second hand-butiker bör ha en egen e-postadress. 

  2. Fyll i krets-ID eller organisationskod, samt fakturaadress.
  3. Välj ett lösenord. Du får ett mejl med instruktioner. Se efter i skräpposten om du inte ser mejlet i din inkorg. 
Registrering i Redy

Om du inte finns registrerad i Redy kan registreringen ta längre tid. Se därför till att du blir tillagd i systemet av den som är Redy-ansvarig för ditt regionråd eller din krets. 

Ungdomsförbundets lokala grupper
  • Fyll i kretsnamn/organisation, alltså namnet på lokalgruppen. 
  • Fyll i lokalgruppens ID-nummer (fem siffror). Du hittar numret i verktyget Redy.
Regionråd
  • Under kretsnamn/organisation fyller du i uppdraget (t.ex. “Regionråd syd”). 
  • Under krets-ID eller organisationskod skriver du koden för regionråd (t.ex. 451RK). 

Så gör du en beställning

Beställning – steg för steg
  1. Välj produkt.

  2. Ange antal.

  3. Tryck på Lägg till i kundvagn. För vissa trycksaker behöver du redigera information. Då gör du så här:

    - Lägg till i kundvagnen.  
    - Tryck på Fortsätt.  
    - Uppdatera informationen i formuläret.  
    - Granska produkten. Den sparas automatiskt när du går vidare till nästa steg. Du kan när som helst komma tillbaka och se din sparade produkt. 
    - Ser något fel ut? Rätta till felet, eller kontakta kundservice för att få hjälp. 

  4. Gå till kundvagnen. Kontrollera produkter och antal.

  5. Skriv leveransinfo.

  6. Tryck på Till förhandsgranskning på sidan med leveransinformation. Dubbelkolla att din beställning är rätt.

  7. Tryck på Skicka för att slutföra beställningen. 

  8. Du får en bekräftelse på beställningen i din e-post.

  9. Gör miljön en tjänst! Lägg en samlad beställning för det du behöver – små beställningar innebär fler transporter. 

Frakt, leverans och faktura

Läs om frakt och leverans

Priser

  • Alla kretsar betalar för frakt, även vid beställning av gratisvaror.  
  • Priset på frakten baseras på vikt. 
  • Röda Korset står för pack och plock-kostnad.  


Leveranstid

Din beställning skickas från tryckeriet inom 3 arbetsdagar. Transporttid tillkommer. 


Brev med Postnord

  • Produkter som väger mindre än 0,5 kg och kan skickas som brev.
  • Brev är inte spårbara.
  • Leveransdatumet i bekräftelsemejlet är när brevet lämnar tryckeriet. 
  • Du får ett mejl när din order lämnar tryckeriet.
  • Leveransen tar 3-5 dagar.

Paket med DHL

För DHL-paket inom Sverige gäller följande:  

  • Paket levereras till din dörr. Ange fysisk adress, ej postlåda eller box. 
  • Skriva företagsnamn tydligt om beställningen ska levereras till en företagsadress.  
  • Paket är spårbara. Du får ett mejl med sändningsnummer när paketet lämnar tryckeriet.  
  • Leveranstid: 1–3 dagar. 
  • Körs ut på vardagar kl. 07.00-17.00. 


Leverans till DHL:s utlämningsställen

Paket kan också levereras till ditt närmaste DHL-ombud. Då gäller följande:

  • Maxvikt 20 kg/paket.
  • Skickas till privatpersoner inom Sverige.
  • Leverans till större delen av landet redan nästa dag.*
  • Full spårbarhet. Du får mejl när din order lämnar tryckeriet och vi bifogar ett sändningsnummer så att du kan spåra paketet.
  • Du får en SMS-bekräftelse när paketet finns att hämta.

*Leveranstiden varierar. Tyvärr finns postnummer som DHL inte levererar till. Då hör vi av oss för att bestämma hur vi gör istället.


Brådskande leveranser med DHL

Skriv i ”Övrig information” om du vill ha snabbare leverans, så hör vi av oss till dig.

  • Leveransdatumet på beställningsbekräftelsen är när paketet lämnar tryckeriet. Leveranstid tillkommer enligt DHL:s tidtabell.


Fakturering

Fakturering sker en gång per månad. Efter varje månadsskifte får du fakturan för den månad som just har passerat.


Frågor om leverans och reklamation? 

För tjänstepersoner – info om Föreningsbutiken

Åtta45 driver Föreningsbutiken som ligger i Falun. Anna Runosson på Åtta45 är vår kontaktperson (anna.runosson@atta45.se) Följande information gäller endast för anställda på Röda Korset:

Gör en beställning
  1. Skapa ett konto i Föreningsbutiken.
  2. Skriv din organisationskod som går att hitta här. Koden ska följas av “RK” (till exempel 720RK).
  3. Fyll i fakturaadress. Vissa produkter faktureras internt.
  4. Fyll i leveransadress. Du hittar Röda Korsets adresser här.
Lägg till ny produkt

Varje produkt behöver ett artikelnummer. Du får artikelnumret när du fyllt i det här formuläret.

  1. Logga in i butiken.
  2. Tryck på registrera.
  3. Fyll i formuläret.
  4. Du får ett artikelnummer som du kan meddela leverantören.

Vi behöver följande:

  1. Produktnamn, gärna kort.
  2. Namn och e-postadress till ansvarig.
  3. Information om produkten, till kunden.
  • Information, till exempel storlek och pris.
  • Går det att märka produkten med artikelnumret? Det underlättar för kretsarna när de ska beställa.
  • Passar produkten för Röda Korset? Materialet ska innan publicering godkännas av enhet Marknad.
  • När produkten godkänts fyller du i formuläret.
  • Ge besked till Kontorsservice om ungefärligt leveransdatum.
  • Bevaka så att produkten är inlagd och har rätt lagersaldo.
  • Kontera fakturan med rätt koder.

Information om betalprodukt


Du behöver mejla Kontorsservice och skicka med:

  1. Inpris
  2. Utpris
  3. Konteringskod

Inpris = ett inköpspris som du själv beräknar. Köper du till exempel 100 insamlingsbössor för 100 kr blir inpriset 1 kr.


Utpris = försäljningspriset, alltså priset du vill sälja varan för.


Konteringskod = en kod som du får av din chef eller controller. Ekonomienheten på Röda Korset behöver den här koden  för att kunna följa upp kostnader. De använder konteringskoden varje år för ekonomisk redovisning.

Bild

Varje produkt behöver en bild. Antingen får du en bild från leverantören eller så ber du dem att skicka ett referensexemplar till Kontorsservice, som kan ta en produktbild.

Placering i rätt kategori

I Föreningsbutiken ser du vilka kategorier som finns.

Gratis- eller betalprodukt

Är det en betalprodukt behöver du skriva inpris och utpris, samt konteringskod.

Inpris: ditt inköpspris per produkt. Utpris: ditt tänkta försäljningspris. Konteringskod: en unik kod som du får av din chef eller controller.

Lågpunkt (så får du besked när produkten är slut eller håller på att ta slut).

Leverantör

Styckvis/bunt

Be leverantören att paketera produkten på rätt sätt, till exempel i buntar och inte styckvis. 

Kom ihåg

Hur mycket du beställt och ungefärligt leveransdatum.

Bestäm följande med leverantören (om produkten)
  • Information, till exempel storlek och pris.
  • Går det att märka produkten med artikelnumret? Det underlättar för kretsarna när de ska beställa.
  • Passar produkten för Röda Korset? Materialet ska innan publicering godkännas av enhet Marknad.
  • När produkten godkänts fyller du i formuläret.
  • Ge besked till Kontorsservice om ungefärligt leveransdatum.
  • Bevaka så att produkten är inlagd och har rätt lagersaldo.
  • Kontera fakturan med rätt koder.
Viktigt om märkning av paket till Åtta.45

När en tjänsteperson eller leverantör skickar produkter till Åtta.45 behöver följande vara på plats:

  1. Rätt artikelnummer
    Fraktsedeln (en lapp inne i paketet) ska innehålla rätt artikelnummer och antal av produkten. Skriv att produkterna tillhör Svenska Röda Korset.

  2. Märkning
    Varje kartong ska vara märkt med artikelnummer och antal.

  3. Förpackning
    Produkterna ska vara förpackade på det sätt som de ska skickas iväg (exempelvis i buntar om de säljs i buntar). 

  4. Leveransdatum
    Uppgift om leveransdatum samt antal av varje artikelnummer skickas som e-post till Kontorsservice. 

  5. E-postadress
    Skriv e-postadress faktura@redcross.se, då leverantören ska debitera dig.  

  6. Leveransdatum
    Meddela ungefärligt leveransdatum till Kontorsservice.  

  7. Skicka produkten som paket (inte som brev) och att det skickas med Företagspaket dagtid. (ej postpaket eller tjänsten ”kvällstid”) till:

    Åtta.45
    Matsarvsvägen 7
    791 77 Falun

Infoservice

Du kan alltid kontakta infoservice om du har frågor. Ring eller mejla, alla vardagar kl.10.00–12.00 och 13.00–15.00.

Visa andra kontaktvägar
Mejla: