Så skriver du klarspråk
När du skriver texter som är lätta att förstå är chansen större att läsaren tar till sig ditt budskap. Det viktigaste är:
- Kort och tydlig rubrik
- Använd nummerlistor
- Skriv korta meningar
- Dela upp texten i korta stycken med mellanrubriker
Lär dig skriva klarspråk
Öva och läs varandras texter så blir vi bättre tillsammans.
Så skriver du klarspråk
Lättläst rubrik
Rubriken ska vara kort och lätt att förstå. En bra rubrik använder:
- Enkla ord som berättar vad texten handlar om. Skriv hellre ”undersöker” än ”gör en undersökning”
- Aktiva verb som gör texten levande och fångar intresse. Skriv hellre ”Svenskar sportar mindre” än ”Det sportas mindre i Sverige”
Använd listor
Fundera på om någon del i texten kan göras om till en lista. Listor är lättare att förstå.
- Listor hjälper till att organisera innehållet
- Listor lyfter viktigt innehåll
- Numrerade listor är tydligare, även om punkterna inte har någon specifik ordning.
Kort och koncis text
Skriv bara så långt att du får med allt som är viktigt.
- Ta bort onödiga små-ord
- Använd en aktiv ordföljd med aktiva verb. Skriv hellre “Du anmäler" än “Anmälan görs”.
- Dela upp långa meningar i kortare delar. Gör exempelvis bisatser till egna meningar genom att sätta punkt vid komma-tecken.
Dela upp texten i korta stycken
Använd mellanrubriker som beskriver vad nästa stycken handlar om.
Viktigaste först
Prioritera ditt innehåll.
- Börja alltid med det viktigaste.
- Lägg bakgrundsinformation och fördjupning längre ner i texter.
Stärk med bilder och film
Bilder kan förtydliga innehållet i texten. Se till att de är placerade rätt och att de samspelar med texten. Se också till att du följer Röda Korsets riktlinjer för bilder.
Undvik att skriva
- Negationer. Skriv “Jag är mätt” istället för “Jag är inte hungrig”
- Förkortningar.
- Facktermer.
Måste du skriva facktermer eller förkortningar ska du förklara vad de betyder. Se också våra Skrivregler.
Länkar
Skriv tydligt vad som händer när du trycker på en länk. Skriv exempelvis "Anmäl dig till kursen i Learnster". Undvik att länka till bara ordet ”här”.
Engagerande texter
I vår kommunikation vill vi visa att rödakorsaren är aktiv, medmänsklig och nära.
Så skriver du engagerande texter
Syftet med texten
Tänk på varför du skriver texten. Är det en nyhet eller informationstext?
Vill du
- ge information
- skapa engagemang
- inspirera andra?
En nyhet ska
- Sticka ut från det vanliga
- Beröra många
- Vara aktuell
- Vara relevant för läsaren
Tonalitet och budskap
I vår kommunikation ska vi visa att rödakorsaren är
Aktiv – får saker att hända, ser hopp och lösningar.
Medmänsklig – bryr sig om, vågar visar känslor och gör skillnad.
Nära – är en del av samhället och känner de som behöver stöd och deras behov.
- Skriv med en varm och hjälpsam ton.
- Använd ord som "vi" och "du".
- Berätta gärna om hur vi aktivt arbetar för att ge stöd till människor.
- Låt vårt engagemang och våra personliga berättelser synas i vår kommunikation.
- Visa tydligt de positiva förändringar vi bidrar till.
Vad ska läsaren göra?
Var tydlig med vad läsaren ska göra när hen läst din text. Till exempel anmäla sig till ett evenemang eller ge en gåva.
Öva och samarbeta
Ju mer du skriver, desto bättre blir du. Be någon annan läsa och ge feedback på din text. Genom att lära av varandra kan vi alla bli bättre på att skriva.
På begripligtext.se kan du läsa alla 19 råd för hur du skriver klarspråk.
