Årets rödakorspriser
Varje år delar vi ut pris till årets rödakorskrets, årets rödakorsare och årets Second hand-butik. Vi vill uppmärksamma och hedra personer som gjort särskilt fina insatser i Röda Korset. Genom att uppmärksamma verksamhet, engagemang och personliga insatser vill vi också stärka Röda Korsets varumärke hos engagerade och allmänhet.
Så går nomineringen till
Alla som är aktivt engagerade i Röda Korset kan nominera. Nomineringtiden pågår mellan mellan 1 december och 1 februari.
En jury beslutar vilka som ska få priserna. Juryn består av:
- ordförande för Svenska Röda Korset
- en ledamot från Svenska Röda Korsets styrelse
- två regionråd
- två av förra årets vinnare
Svenska Röda Korsets ordförande överräcker priserna till vinnarna. Priserna delas ut varje år i anslutning till Röda Korsets dag, den 8 maj. Ceremonin för överlämnandet skiftar från år till år.
Kriterier
Kriterier för Årets rödakorskrets
Priset delas ut årligen till en krets inom Röda Korset.
Priset delas ut till en krets som under året utmärkt sig inom kategorierna:
- samarbete
- tillväxt (inklusive frivilligrekrytering)
- utveckling eller innovation inom någon av kretsens verksamheter. Eller i hela kretsverksamheten.
- kretsens arbete ska utgå från grundprinciperna och Röda Korsets strategiska inriktning.
- kretsar som varit aktiva kortare tid än 6 månader kan inte få priset.
- kretsar som bara har verksamheten försäljning kan inte få priset.
Kriterier för Årets rödakorsare
Priset delas ut årligen till en person inom Röda korset som är:
- frivillig
- förtroendevald
- anställd på kretsnivå
- Tjänstepersoner kan inte få priset.
- Priset går till en person som under det gångna året har visat på ett extraordinärt engagemang inom Röda Korsets verksamheter på lokal eller regional nivå.
- Personen ska ha agerat på ett handlingskraftigt och medmänskligt sätt med utgångspunkt i våra grundprinciper. Personen ska ha varit ett föredöme.
- Engagemanget kan vara både av innovativ art likväl som ett mångårigt arbete.
Kriterier för Årets second hand-butik
- Priset delas ut årligen till en butik inom Svenska Röda Korset.
- Priset delas ut till en Röda Korset Second Hand som under året gjort en förflyttning.
Grundläggande kriterier är:
- Butiken är exteriört profilerad i enlighet med Röda Korsets grafiska profil.
- Butiken skapar överskott.
Dessutom ska butiken:
- Ha ökat sin omsättning och lönsamhet.
- Arbeta målgruppsnära. Exempelvis gällande öppettider, geografisk placering, försäljningskanaler och gåvoinflöde.
- Ha ökat sin synlighet. Exempelvis arbetat aktivt med sociala medier eller skyltning.
- Arbeta aktivt med återbruk och återvinning enligt våra Riktlinjer för kläder, textilier och andra gåvor.
