Föreningsbutiken stängd torsdagen den 15 maj

Detta på grund av uppdatering av bland annat priser. Vi ber er att planera era beställningar till en annan dag.

Medarbetarsamtal och lönesamtal

Medarbetarsamtalet och lönesamtalet är viktiga styrmedel i verksamheten. I medarbetarsamtalet ser ni framåt och sätter mål. I lönesamtalet ser ni tillbaka och utvärderar målen.

illustration av mål och lönesamtal cirkel

Medarbetarsamtal

Du bör hålla medarbetarsamtal minst en gång per år. Tänk på att också följa upp regelbundet i vardagen. Medarbetaren ska vara mest aktiv i samtalet, men som arbetsgivare är du ansvarig för att boka in och se till att ni har samtalet.

Före samtalet
  1. Dela dokumentation från förra samtalet. Som en påminnelse för er båda.
  2. Fundera på hur medarbetaren uppnått målen.
  3. Fundera på styrkor och utvecklingsmöjligheter för medarbetaren.
Under samtalet
  1. Utvärdera hur det har gått sedan senaste medarbetarsamtalet. Använd gärna mallen och dokumentation från tidigare samtal. 
  2. Kom överens om vilka mål ni ska ha för den kommande perioden.
  3. Boka en tid för uppföljning om cirka ett halvår.
  4. Dokumentera samtalet i mallen för medarbetarsamtal. Se till att ni har varsin kopia.
Efter samtalet

Följ upp medarbetarsamtalet ett halvår senare.

  1. Hur arbetar medarbetaren efter de mål ni satte upp?
  2. Behöver ni ändra målen eller prioritera om?

Lönesamtal

Som arbetsgivare har du ansvar för att boka in och hålla lönesamtal.

Före samtalet
  • Dela mål och lönekriterier med medarbetaren. Se förslag i mallen för lönesamtal.
  • Skatta medarbetarens prestation enligt mål och lönekriterier.
  • Utvärdera vad som fungerat bra och vad som går att utveckla.
  • Förbered eventuella förslag på åtgärder för utveckling.
Under samtalet
  1. Berätta om löneavtalet och hur potten räknas fram.
  2. Ge konkret, konstruktiv och tydlig feedback:
    • Diskutera vad som fungerat bra
    • Diskutera vad som går att utveckla. Ge förslag på åtgärder.
  3. Lyssna på hur medarbetarens skattar sin prestation och sina styrkor och svagheter.
  4. Motivera den nya lönen.
  5. Informera om tidpunkt för lönebesked och eventeull retroaktiv utbetalning.