Medarbetarsamtal och lönesamtal
Medarbetarsamtalet och lönesamtalet är viktiga styrmedel i verksamheten. I medarbetarsamtalet ser ni framåt och sätter mål. I lönesamtalet ser ni tillbaka och utvärderar målen.

Medarbetarsamtal
Du bör hålla medarbetarsamtal minst en gång per år. Tänk på att också följa upp regelbundet i vardagen. Medarbetaren ska vara mest aktiv i samtalet, men som arbetsgivare är du ansvarig för att boka in och se till att ni har samtalet.
Före samtalet
- Dela dokumentation från förra samtalet. Som en påminnelse för er båda.
- Fundera på hur medarbetaren uppnått målen.
- Fundera på styrkor och utvecklingsmöjligheter för medarbetaren.
Under samtalet
- Utvärdera hur det har gått sedan senaste medarbetarsamtalet. Använd gärna mallen och dokumentation från tidigare samtal.
- Kom överens om vilka mål ni ska ha för den kommande perioden.
- Boka en tid för uppföljning om cirka ett halvår.
- Dokumentera samtalet i mallen för medarbetarsamtal. Se till att ni har varsin kopia.
Efter samtalet
Följ upp medarbetarsamtalet ett halvår senare.
- Hur arbetar medarbetaren efter de mål ni satte upp?
- Behöver ni ändra målen eller prioritera om?
Lönesamtal
Som arbetsgivare har du ansvar för att boka in och hålla lönesamtal.
Före samtalet
- Dela mål och lönekriterier med medarbetaren. Se förslag i mallen för lönesamtal.
- Skatta medarbetarens prestation enligt mål och lönekriterier.
- Utvärdera vad som fungerat bra och vad som går att utveckla.
- Förbered eventuella förslag på åtgärder för utveckling.
Under samtalet
- Berätta om löneavtalet och hur potten räknas fram.
- Ge konkret, konstruktiv och tydlig feedback:
- Diskutera vad som fungerat bra
- Diskutera vad som går att utveckla. Ge förslag på åtgärder.
- Lyssna på hur medarbetarens skattar sin prestation och sina styrkor och svagheter.
- Motivera den nya lönen.
- Informera om tidpunkt för lönebesked och eventeull retroaktiv utbetalning.