Föreningsbutiken stängd torsdagen den 15 maj

Detta på grund av uppdatering av bland annat priser. Vi ber er att planera era beställningar till en annan dag.

Arbetsgivaransvar

Arbetsgivarregelverk

Riksstämman 2019 fastställde för första gången ett arbetsgivarregelverk.

Syftet med regelverket är att förtydliga vad ett gott arbetsgivarskap innebär i Svenska Röda Korset. I regelverket förtydligas de externa lagkraven samt de interna krav som vi själva beslutat om inom Svenska Röda Korset. Regelverket ska fungera som både ett stöd för och ett tydliggörande av åtagandet som arbetsgivare.

Kretsstyrelsen har ett arbetsgivaransvar

Om en kretsstyrelse anställer medarbetare eller har medarbetare i anställningsliknande förhållanden är det kretsstyrelsen som är arbetsgivare. Därmed får de ett arbetsgivaransvar. Krets som har anställd personal tecknar själva medlemskap hos arbetsgivarorganisationen Fremia och ansluter sig till kollektivavtal för tjänstemän. Läs mer om kollektivavtal och facklig samverkan.

Grundprinciper och uppförandekod

Något som förenar alla som har ett engagemang i Svenska Röda Korset är att vi delar och arbetar enligt våra stadgar, grundprinciper och uppförandekod. Varje krets ansvarar för att säkerställa att alla förtroendevalda, frivilliga, anställda och praktikanter känner till och efterlever Svenska Röda Korsets grundprinciper och uppförandekod. Våra värderingar utgör grunden för vilka verksamheter vi bedriver såväl som den kultur vi skapar när vi arbetar tillsammans.