Större utsatthet nu - så kan vi stötta med mat och kläder trots pandemin

Med lådcykel kör Malmökretsen ut mat, kläder och hygienartiklar till hemlösa i Malmö.

I en krissituation drabbas de som redan befinner sig i utsatthet alltid särskilt hårt. Många rödakorskretsar ställer nu om sin verksamhet för att möta grundläggande humanitära behov.

Att få äta sig mätt, ha någonstans att sova, kunna tvätta sig och hålla sig varm är förutsättningar för att ha möjlighet att hantera och påverka sin situation. Behoven för människor i utsatta livssituationer ökar nu i vårt land på grund av flera olika faktorer:

  • En grund av utsatta livssituationer
  • Corona-pandemin
  • Vinter och kyla
  • Verksamheter stänger ner av corona-relaterade anledningar

Vi behövs i tider av kris och oro. Vi ska agera utifrån lokala förutsättningar och behov för att göra risk- och konsekvensbedömningar och anpassa våra verksamheter. Genom att följa Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer om hygien och avstånd, kan vi genomföra och växla upp verksamheten även under rådande pandemi. Här finns tips och råd hur vi kan göra.

Malmökretsen ställer om: kör ut mat, kläder och hygienartiklar med lådcykel 

Malmökretsen har gjort just detta och bedriver nu i vinter Värmestugan för människor i hemlöshet, precis som tidigare år, men nu anpassad utifrån rådande situation. Samtidigt har de ställt om sitt soppkök till en uppsökande verksamhet med lådcykel. Vi var med dem en eftermiddag på stan.

Christian Steingasser, som varit frivillig i Malmökretsen i 4–5 år, fick idén till den uppsökande verksamheten med lådcyklarna. Malmökretsen har bedrivit soppkök och utdelning av kläder, mat och annat materiellt bistånd i Folkets park under flera år. I somras, med anledning av corona-pandemin och restriktioner ställde de om till ”take away” -soppkök och flyttade verksamheten ut till ett torg utanför en kyrka i centrala Malmö. Tillsammans med kyrkan serverade de lagad mat. När det nu under hösten kom nya restriktioner bedömde de att de var tvungna att avsluta även den verksamheten då det samlades för mycket folk. Då kom Christian på idén att använda lådcykel och söka upp målgruppen på stan istället. Så varje fredag samlas nu en grupp frivilliga och delar ut bröd, kakor och annat gott samt kläder, hygienartiklar och annat som kretsen får skänkt från lokala företag, till Malmös hemlösa. Christian som också är frivillig i Värmestugan berättar att den uppsökande verksamheten även är ett bra sätt att prata, ge stöd och information om tillexempel om var värmestugan ligger och vilka öppettider den har.

Kretsen har också stämt av med Malmö stad, Stadsmissionen och andra aktörer som också har uppsökande arbete för att samarbeta kring verksamheten.

Christians tips till andra kretsar i landet är att om det finns frivilliga och det finns behov så tveka inte, hitta lösningar!

Boka en mobil mötesplats och använd våra beredskapslager 

Vi pratade även med Lasse Lähnn, tematisk rådgivare på enheten för Krishantering och beredskap.

Hej Lasse! Vad har du för tips och råd till kretsar som vill starta eller växla upp sin insats för att möta grundläggande humanitära behov?

- Jag skulle tipsa om att de kan använda våra mobila mötesplatser. Det är mindre lastbilar som kretsarna kan boka och använda i sin verksamhet. I de mobila mötesplatserna finns det laddstationer, vattendunkar och i en del finns även kokplatta. De kan användas till uppsökande verksamhet och att ställa upp för att dela ut mat eller annat material ifrån.

Det här låter jättebra! Kan vem som hest köra en mobil mötesplats och hur kan kretsen boka en mobil mötesplats?

- Det behövs ett B-körkort för att få köra den mobila mötesplatsen. Kretsarna bokar via Infoservice. Det finns mer information i Kunskapsbanken om att Boka våra mobila mötesplatser  

Finns det något mer som är bra för kretsarna att veta om de vill genomför verksamhet för grundläggande humanitära behov?

- Runt om i Sverige har vi fyra beredskapslager. I dessa finns det material som kan användas i kris. Det finns till exempel filtar och familjekit som är ryggsäckar fyllda med saker för psykosocialt stöd till barnfamiljer. För att få tillgång till detta material kan kretsar kontakta TiB (Tjänsteperson i beredskap tel. nr. 08-4524650, om det sker en kris eller ett snabbt ökat behov på deras ort)

Läs mer i Kunskapsbanken om Tib (Tjänsteperson i Beredskap)

Råd och stöd finns i Kunskapsbanken

Du hittar material och checklistor om hur man kan bedriva verksamheter för att tillgodose grundläggande humanitära behov för människor i utsatthet. Det finns även råd och tips för lokala företagssamarbeten.

Om Tak över huvudet, kläder och mat

Lokalt företagssamarbete - olika former och nivåer

Boka våra mobila mötesplatser  

Tib (Tjänsteperson i Beredskap)

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!