Second hand-butiker vill återvinna mer med AI

Blå porslin.

NYTT PROJEKT Genom bildigenkänning testar Röda Korset om artificiell intelligens kan hjälpa Second hand-butikernas sortering, försäljning och återvinning.

Direkt när man kommer in i Röda Korsets second hand-butiker ser vi alla fina gåvor vi fått, snyggt exponerade på hyllor och skåp. Vi har också saker i för dåligt skick som aldrig kommer ut i butik... 

Så vad är det egentligen för saker vi får in? Våra second hand-butiker har inga rutiner för att registrera inkommande gåvor. Därför finns inte statistik över de gåvor vi får och kunskapen stannar i varje butik. Men det ska vi ändra på.

Inom ett forskningsprojekt i samarbete med Chalmers Industriteknik ska vi lära oss allt om de husgeråd som lämnas in till Örebro Röda korskrets. Vilka material är de gjorda av? Är de tillräckligt fina för att sälja i butiken?

Tommy Strömberg arbetar som sorterare i Örebro och är en av dem som får testa systemet som bygger på artificiell intelligens (AI). Under de två första veckorna registrerade han uppåt tusen husgeråd.

– Jag ställer varje pryl på en våg och systemet tar en bild. Nu i början registrerar jag material och vad det är för sak innan föremålet tas ut i butik eller kasseras. Det blir som en lagerregistrering för varje sak vi får. Så småningom kommer systemet känna igen prylarna och själv kunna kategorisera, så som jag har ”lärt” det. Det känns roligt att vara med i utvecklingen av second hand-branschen, det är framtiden jag jobbar med här.

Vill återvinna fler material

– Vi som driver butiker i regionen hoppas att AI kan hjälpa oss att samarbeta mer kring de gåvor som skänks till oss, säger Johanna Ronström, verksamhetschef i Örebro Röda korskrets.

I dag körs det som är trasigt eller har för låg kvalitet till återvinningscentraler. AnnaCarin af Forselles är projektledare och initiativtagare på Röda Korsets centrala Second hand-enhet. 

– Jag har jobbat med textilåtervinning i två år och hoppas att vi även kan återvinna andra material, som metall till exempel. Det finns vissa kretsar som redan gör det på lokal nivå, men skulle vi kunna ordna en central lösning?

I förlängningen finns förhoppningar om att AI-programmet kommer känna igen varumärken eller särskilt eftertraktade prylar, stödja i prissättning, dela varor mellan butiker och sätta upp en bilddatabas över vilka produkter som finns i butiker.

Projektet finansieras av Vinnova.

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!