Föreningsbutiken stängd torsdagen den 15 maj

Detta på grund av uppdatering av bland annat priser. Vi ber er att planera era beställningar till en annan dag.

Insamling bössa 2024

Så ser vi till att våra inköpsrutiner följs

Så ser vi till att våra inköpsrutiner följs

SVT Uppdrag granskning har i sitt senaste inslag granskat två föreningar i Malmö. De har inte koppling till Röda Korset. Men den här typen av granskning i media kan alltid leda till frågor även till oss. Här får du få stöd i att svara på eventuella frågor.

Alla föreningar i civilsamhället har ett stort ansvar att hantera pengar på rätt sätt. Oavsett om det är från givare eller genom bidrag. Det är viktigt att våra riktlinjer och rutiner alltid följs när det gäller inköp och transaktioner.

Vi är trygga med vårt arbetssätt. Samtidigt ska vi alltid sträva efter förbättring.

Vad har hänt?

SVT Uppdrag granskning har granskat två föreningar i Malmö som jobbar med barn och unga med funktionsnedsättningar. De har tagit emot miljoner i bidrag från fonder, stiftelser och myndigheter genom åren. Flera utgifter kan enligt SVT inte knytas till deras verksamhet. Skatteverket efterbeskattar därför föreningarna på totalt 1,7 miljoner kronor för åren 2019-2021.

Den här typen av granskning i media kan alltid leda till frågor även till oss. Här får du stöd i att svara på dem, och se över din egen kunskap och kretsens rutiner.

Röda Korsets rutiner

Röda Korset har funnits i mer än 150 år i Sverige. Tillsammans tar vi ett stort ansvar – lokalt, nationellt och internationellt – för att se till att vi följer våra rutiner och riktlinjer när vi köper in varor eller tjänster.

 Det finns tre grundläggande krav i våra riktlinjer:

  1. Affärsmässighet. Vi väljer den lägsta kostnaden och/eller den bästa kvaliteten.
  2. Konkurrens. Vi ger leverantörer möjlighet att lämna anbud i våra upphandlingar.
  3. Objektivitet. Vi behandlar alla leverantörer likvärdigt, och vi ställer krav så att flera leverantörer kan lämna anbud på lika villkor.

Läs våra riktlinjer för inköp

Våra rutiner säger att:

  • Alla beställningar ska vara godkända i förhand av attestbehörig person.
  • Alla inköp ska göras i linje med våra värderingar gällande miljö och etik.
  • Där det finns avtalade leverantörer, ska de användas.
  • Om vi inte kan använda ramavtal ska våra inköp följa riktlinjer för offertförfarande eller anbudsförfarande.
  • Vi hanterar alla fakturor i samma system. Den som gjort inköpet konterar kostnad och dennes chef attesterar den.

Granskningen lyfter också frågor om reseriktlinjer:

  • Vi betalar inte resor för medföljande. Därför är inte regler om förmånsbeskattning aktuella.

Hur kontrollerar vi våra inköp?

Vi gör uppföljningar på våra transaktioner och ekonomi löpande under året. Och vid årsrapportering och årsbokslut.

Vad gäller för kretsar?

Alla kretsar är skyldiga att bokföra, oavsett storlek. Lokalt erbjuds alla kretsars kassörer och revisorer utbildning, så vi kan ha rätt kompetens i hela landet. De som får bidrag genom Svenska Röda Korset ska redovisa sina medel enligt krav från bidragsgivaren.

Kretsar ska följa riktlinjerna i Ekonomiskt regelverk och Stadgar.

Hur ska jag göra om jag tror att något är fel?

Om vi misstänker oegentligheter utreder vi alltid det.

Läs mer om hur du gör en anmälan