På rednet.rodakorset.se använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. 

Läsa mer om kakor

Så kan samarbetet mellan kretsar och kommuner stärkas

Anhörigstöd

Under de senaste åren som har gått har Helsingborgskretsen och Helsingborgs kommun förberett och stärkt sitt samarbete inom anhörigstödet. Men varför väljer en krets att samarbeta med kommunen och varför vill kommunen samarbeta med en krets? Dessa frågor ställdes till Helsingborgskretsen och Helsingborgs kommun.

Enligt lag ska kommuner erbjuda anhörigstöd till sina invånare och därför anser Helsingborgskretsen att det är självklart att de samverkar med kommunen och inte skapar någon egen form av anhörigstöd. Det är till kommunen som invånarna oftast vänder sig till när de vill ha anhörigstöd så genom att samarbeta med kommunen får Helsingborgskretsen kontakt med de grupper som behöver stöd samt ingå i nätverk med andra aktörer inom anhörigstöd. Kretsen tycker även det är värdefullt att veta att kommunen kan ge stöd till de frivilliga i anhörigstödet.

I Helsingborgskretsens fall var det kommunen som sökte upp kretsen för att starta upp samverkan kring anhörigstöd, vilket såklart alltid är en fördel. Kommunen vill verkligen arbeta tillsammans med kretsen och goda relationer har skapats med de personer inom kommunen som ansvarar för anhörigstödet. 

Goda samarbeten med kommunen ökar också möjligheten till andra samarbeten framöver. Det är ett givande och tagande. Röda Korsets uppgift är att stötta kommunen där det behövs. Blir kretsen en självklar samverkanspart inom till exempel anhörigstöd, är steget inte långt bort från att kretsen blir självklara även inom andra områden. 

Just nu har Helsingborgskretsen fått tag i lämpliga frivilliga som skulle kunna vara med i verksamheten. De tillfrågade personerna har haft ett möte med kommunens ansvariga person för anhörigstöd för att få veta mera om uppdraget, kunna ställa alla frågor de kan tänkas ha, allt för att de ska känna sig trygga och peppade inför uppdraget. Därefter ska de frivilliga som tackat ja till uppdraget genomgå utbildning för samtalsledare inom anhörigstödet. Efter årsskiftet är det tänkt att första gruppen ska starta men det hänger helt på kommunen som samlar ihop behoven och sedan förmedlar detta till de olika aktörerna.

Kommunen är intresserad av ett långsiktigt samarbete

Hur ser då kommunen på denna samverkan med Helsingborgskretsen? Vi ställde tre snabba frågor till Marina, Anhörigstrateg i Helsingborg kommun om deras samarbete med Helsingborgskretsen.

Varför samarbetar kommunen med Helsingborgskretsen?

- För att i samverkan kan kommunen tillsammans med Röda Korset ge anhöriga ökad tillgång till anhörigstöd och Röda Korset står för bra värderingar.

Vilka fördelar ser kommunen med samarbetet?

- Röda Korset har ett gediget material om anhörigstöd för volontärerna, till exempel utbildning till samtalsledare.

- Röda Korset är bra på att bygga upp ett långsiktigt samarbete som kommunen är intresserade av. Kommunen och Helsingborgskretsen har träffats vid flertalet tillfällen för att skapa samma målbild.

- Volontärerna är motiverade och intresserade av sitt uppdrag.

Är det något som kommuner bör tänka på när de samarbetar med Röda Korset?

- Att ha tänkt igenom innan man startar vad det innebär och att det kommunala anhörigstödet ska lägga tid på att skapa relation och inkludering för volontärerna.

- Att Röda Korset gör sakerna i samverkan, de ersätter inte personal.

Starta anhörigstöd

Är din krets nyfiken på att starta anhörigstöd? Det finns en checklista - samverkan i Kunskapsbanken under Anhörigstöd, fördjupning. I den kan du hitta tips på hur samverkan kan gå till och vad kretsen kan behöva tänka på.

 

Fler nyheter

 

 

Kommentera artikeln

För att kommentera och läsa andras kommentarer behöver du vara inloggad med ditt rödakorskonto. Logga in genom att klicka på figuren högst upp till höger. Vi använder kommentarstjänsten Commento. Innan du loggar in första gången behöver du aktivera ditt rödakorskonto.

Har du en fråga, kontakta Infoservice.

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!