Nya klagomålsriktlinjer ska hjälpa oss att bli bättre

Händer med telefon

Nu har Svenska Röda Korset fått en ny klagomålsriktlinje som sammanfattar hur du lämnar in klagomål på organisationen, våra verksamheter eller hur enskilda individer agerar.

Riktlinjen vänder sig i första hand till personer som vill lämna klagomål på eller rapportera incidenter till Svenska Röda Korset. Utöver riktlinjen finns nu även en helt ny sida på webben som vägleder dig som vill lämna synpunkter eller klaga. För att göra det så tydligt som möjligt formuleras tre vägar in:

STEG 1: Lämna klagomål till din frivilligledare, ordförande eller chef

Oavsett om du är deltagare eller frivillig i verksamheter, förtroendevald i krets, eller anställd i krets eller tjänstepersonsorganisationen, ska du känna dig trygg i att kunna lyfta klagomål och synpunkter i direkt dialog med din frivilligledare, ordförande eller chef. Den du rapporterar ärendet till har skyldighet att ta upp frågan på ett seriöst sätt och arbeta för en lösning.

STEG 2: Lämna klagomål till Infoservice

Om du inte kan eller vill vända dig till din frivilligledare, ordförande eller chef för att lämna ett klagomål, kan du kontakta vår Infoservice. Det kan du också göra om du inte vet vem som är ansvarig för den specifika verksamheten du vill klaga på. 

STEG 3: Lämna klagomål genom visselblåsarfunktion

Till visselblåsarfunktionen ska alla allvarliga missförhållanden rapporteras. Det kan till exempel vara sådant som påverkar enskildas hälsa och liv, stora brister i säkerheten eller olika former av diskriminering eller trakasserier. Det kan också handla om exempelvis mutor, korruption eller ekonomisk brottslighet.

Särskilt om klagomål på vårdverksamheten

För synpunkter och klagomål som gäller Svenska Röda Korsets vårdverksamhet finns en separat kanal, i enlighet med särskilda lagar och föreskrifter. Du kan läsa mer om hur du lämnar synpunkter på vården här, eller skicka ett mejl till: tyckomvarden@redcross.se

Det är viktigt att informationen om hur man klagar når ut till alla delar av organisationen, till såväl anställda som frivilliga, deltagare i våra verksamheter och besökare i våra second hand-butiker. Därför håller vi just nu på att ta fram informationsmaterial som sammanfattar de tre klagomålskanalerna, dessa kommer finnas tillgängliga inom kort.

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!