Spelet baseras på verkliga berättelser från människor som har tvingats fly från sina hem och spelarna tas med på en gripande resa genom ett framtida Sverige präglat av otrygghet.
Spelarna ställs inför svåra dilemman. Vilka saker tar man med sig när man tvingas fly, och vad lämnas bakom? Genom olika val får spelarna en inblick i den tuffa verklighet som flyktingar möter. Spelet är en interaktiv video som syftar till att humanisera statistik och belysa personliga berättelser om livet på flykt.
”Verklighetens Flykt” är en förlängning av RKUF:s interaktiva workshop ”På Flykt” som främst genomförs i skolor. Den togs fram av en kollega som själv hade erfarenhet av flykt. Spelet är en värdefull pedagogisk resurs som passar både i skolor och i bredare utbildningssammanhang i syfte att informera om asylrätten och sätta ljus på den verklighet som flyktingar tvingas möta.
Utvecklingen av Verklighetens Flykt är ett samarbete mellan fler parter
- Röda Korsets Ungdomsförbund ansvarade för att utforma berättelsen och dialogen.
- Företagen Ducktape Media och Blue Billywig skapade de visuella och ljudmässiga elementen och säkerställde den tekniska biten av spelet.
Under utvecklingen av spelet användes även AI-genererade konstverk för att förstärka upplevelsen. Till det här spelet användes Midjourney – en AI-maskinvara som använder skriven text för att generera bilder. Trots utmaningar med att få konstverken att kännas levande och autentiska, lyckades teamet integrera dem på ett sätt som förhöjde spelets atmosfär.
Att vara en av finalisterna i IFRC:s "AI Pioneers" är ett erkännande av det innovativa arbetet bakom "Verklighetens Flykt" och dess användning av teknologi för att skapa medvetenhet kring situationen för människor som tvingas fly.