Migrationsrådgivningen erbjuder bredare juridisk rådgivning

Rådgivning på förvar

Tidigare har Röda Korsets migrationsrådgivning endast erbjudit juridisk rådgivning kring asyl och familjeåterförening. Huvudsaklig målgrupp för denna rådgivning är asylsökande och migranter i särskild utsatthet.

En behovsanalys inom det tidigare AMIF-finansierade projekt AMIRA (Assisting Migrants in Return and Asylum) visade på bredare behov av juridisk rådgivning och stöd utifrån individens situation än vad organisationen kunde möta. I en ytterligare fördjupad behovsanalys undersöktes behovet av socialrättslig rådgivning. Även den visade att det fanns ett behov av rådgivning kring sociala rättigheter hos bland annat personer som fått avslag på sin asylansökan. För att fånga upp detta behov har nu Migrationsrådgivningen breddats via AMIRA II-projektet.

Eftersom sociala rättigheter är ett väldigt brett begrepp som omfattar många frågor avgränsas Migrationsrådgivningen främst till frågor avseende ekonomiska och sociala rättigheter exempelvis:

  1. Avslag på ansökan om ekonomisk ersättning från Migrationsverket eller kommunen.
  2. Avslag på ansökan om avlastning/hemtjänst/assistans från Migrationsverket eller kommunen.

Målgruppen för rådgivningen kring sociala rättigheter är densamma som målgruppen för Migrationsrådgivningen generellt alltså asylsökande och migranter i särskild utsatthet.

Det som Röda Korsets jurister främst kan hjälpa till med är juridisk rådgivning. I vissa enskilda fall kan juristerna även gå in som ombud och företräda personen gentemot myndigheter och inför domstol. För att våra jurister ska gå in som ombud i ett ärende gäller bland annat som huvudregel, oavsett ärendetyp, att den enskilde saknar rätt till juridisk hjälp som bekostas av staten. Våra jurister prioriterar ärenden:

  • Där våra jurister bedömer att de kan göra skillnad
  • Som skulle kunna leda till förändrad praxis
  • Där det finns mycket starka humanitära skäl (undantagsfall).

Stödet som ges är en del av projektet AMIRA II. AMIRA II syftar till att utveckla samverkan mellan olika verksamheter och att fler insatser för stöd vid avslag och återvändande ska nå målgruppen och möta fler av de behov som individer har vid ett avslag och återvändande.

Inom vår satsning på socialrättslig rådgivning har vi hittills bland annat nått framgång i ett ärende hos Kammarrätten rörande rätten att behålla bistånd från Migrationsverket efter att utvisningsbeslut vunnit laga kraft. Vilket innebär att personen, som har nedsatt kognitiv förmåga, får behålla sitt bistånd under tiden som den sökanden väntar på att utvisas till sitt hemland.

Migrationsrådgivningen kan nås genom telefon och det är oftast ingen längre kö för att komma fram. Om man använder vår mejl eller kontaktformuläret får man oftast svar inom 1–2 arbetsdagar.

Kontaktvägar till Migrationsrådgivningen

Telefon: Telefontid på onsdagar mellan klockan 9–12, telefonnummer 020 41 50 00.

Hit kan asylsökande och migranter hänvisas men även hjälpare som till exempel volontärer, kommun- och regionanställda, offentliga biträden, vård- och skolpersonal, företrädare för andra organisationer och enskilda som kommer i kontakt med målgruppen

Kontaktformulär: Kontakta Migrationsrådgivningen via externwebben genom att använda kontaktformuläret. Kontaktformuläret kan användas av den hjälpsökande själv eller av en kontaktperson.

Mejl: För juridiska frågor om asyl, familjeåterförening och Lagen om mottagande av asylsökande (LMA) mejla till migrationlegalsupport@redcross.se

AMIRA II (Assisting Migrants in Return and Asylum)

Mer information om stöd vid avslag och återvändande på rodakorset.se

För stöd till individer eller i övrigt kopplat till avslag på asylansökan och återvändande kan du nås oss på returnsupport@redcross.se

Kommentera artikeln

För att kommentera och läsa andras kommentarer behöver du vara inloggad med ditt rödakorskonto. Logga in genom att klicka på figuren högst upp till höger. Vi använder kommentarstjänsten Commento. Innan du loggar in första gången behöver du aktivera ditt rödakorskonto.

Har du en fråga, kontakta Infoservice.

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!