Infoservice har för närvarande mycket hög belastning i telefon och mejl, vi svarar alla snarast möjligt.

På rednet.rodakorset.se använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. 

Läsa mer om kakor

Medlemskapet är ett ställningstagande för Röda Korset

Två kvinnor ur Uppsalakretsen.

Vi gick ut och frågade kretsarna i Helsingborg, Falkenberg och Uppsala om hur de arbetar med att vårda befintliga medlemmar och vad som görs för att rekrytera nya.

Svenska Röda Korset är en medlemsstyrd organisation, vilket betyder att det är medlemmarna som bestämmer organisationens riktning och utveckling.

Medlemskapet är ett ställningstagande för Röda Korset som humanitär organisation och för vårt uppdrag. Som medlem tar du uttryckligen ställning för organisationens grundläggande principer och verksamheter. Du kan också som medlem bli förtroendevald i kretsen eller nationellt och aktivt engagera dig i den demokratiska processen.

Idag är det cirka 100 000 personer, det vill säga cirka 1% av Sveriges befolkning, som väljer att vara medlemmar hos oss och de flesta finns ute i kretsarna. Frågan är hur vi arbetar med att vårda befintliga medlemmar och vad vi gör för att rekrytera nya. För att få en inblick i det arbetet har vi frågat kretsarna i Helsingborg, Falkenberg och Uppsala om hur de gör.

Helsingborg: Medlemsbasen är perfekt för rekrytering av frivilliga

Helsingborg rödakorskrets har idag 1800 medlemmar och de har ökat en del det senaste året, vilket främst beror på sammanslagningar. Christel Petersen som är kretsordförande berättar att kretsstyrelsen har beslutat att arbeta mer med medlemsvård, då man inte gjort det alls tidigare. Styrelsen menar att medlemsbasen är perfekt för rekrytering av frivilliga.  

— Men det är inte så enkelt att kommunicera med medlemmar, av våra medlemmar har cirka hälften uppgivit en mejladress. Dessutom kan man inte skicka mejl till alla deltagare på en gång via Outlook - det tillåter inte så många mottagare, så då blir mejlande dessutom en tidsödande process, berättar Christel.

Och att skicka många brev till väldigt många medlemmar blir kostsamt för kretsen, så styrelsen kommer att prova ett nytt sätt att komma i kontakt med och engagera medlemmarna och det är genom att bjuda in till medlemskvällar. Det är ett helt nytt grepp för kretsen och de kommer att börja med detta i nästa år.  

Falkenberg: Många har en relation till Röda Korset lokalt

I Falkenberg som är en kommun med ca 45000 invånare finns det en kommunkrets med 850 medlemmar, vilket är nästan 2% av befolkningen.

Monica Hansson som är ordförande för kretsen tror att det dels beror på att invånarna är väldigt föreningsaktiva och att en stor del av medlemsbasen är trogna medlemmar som hänger kvar år efter år. Många medlemmar är aktiva i kretsen, det märks bland annat i den stora uppslutningen på årsmöten med cirka 70 personer som deltar.

Kretsen ser också att unga värvare på stan har gett många nya medlemmar, vilket styrelsen arbetar med att behålla. Kretsen driver en mötesplats i kombination med Second hand-butik som är väl känd för invånarna i kommunen. Den är välbesökt av både människor i behov av vårt stöd och av människor som vill hjälpa till.

— Många känner till att det finns en rödakorskrets och det sänker nog tröskeln för människor som vill komma i kontakt med oss, ja om de vill engagera sig eller stödja oss. Många har en relation till Röda Korset här lokalt och det är nog ett viktigt första steg för att vilja bli medlem hos oss, menar Monica Hansson.

Uppsalakretsen: Lång och inarbetad tradition för medlemsrekrytering och medlemsvård

Uppsalakretsen med drygt 3800 medlemmar har en lång tradition av att arbeta med att rekrytera nya medlemmar. Kretsen driver en stor second hand-butik som är mycket välbesökt. Ingegerd Palmér som är kretsordförande berättar att kretsen har satt upp ett mål om att öka medlemsantalet och att tappet inte ska överstiga en viss procent.

Kretsen arbetar aktivt för att uppnå detta; såsom att sprida information om att bli medlem i alla kretsens kanaler minst två gånger om året. De tar också hjälp av Ungdomsförbundet för att rekrytera nya medlemmar. Dessutom tillfrågas alla som vill bli frivilliga om de vill bli medlemmar. Undantag är de som rekryteras för en akut kris. Med befintliga medlemmar kommunicerar kretsen på tre olika sätt, välkomstbrev, inbjudan till stämman och månatligt nyhetsbrev.

— Kretsen är tydliga med att kommunicera utåt om vad vi gör i våra verksamheter och vi talar mycket om samhällsnyttan med det vi gör. Vi “predikerar” att ju fler medlemmar vi har desto starkare blir Röda Korset som organisation, säger Ingegerd Palmér.

Dela med dig av tips för medlemsrekrytering och medlemsvård

Har du tips på hur man kan arbeta med att rekrytera nya medlemmar eller behålla de befintliga medlemmarna får du gärna dela med dig. Kontakta info@redcross.se.

Dela också gärna med dig i vårt kommentarsfält här nedanför.

 

 

 

 

Kommentera artikeln

För att kommentera och läsa andras kommentarer behöver du vara inloggad med ditt rödakorskonto. Logga in genom att klicka på figuren högst upp till höger. Vi använder kommentarstjänsten Commento. Innan du loggar in första gången behöver du aktivera ditt rödakorskonto.

Har du en fråga, kontakta Infoservice.

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!