Stor synlighet i media under coronakrisen

pressklipp Aftonbladet

Det lokala genomslaget har varit mycket stort med 322 artiklar under kvartal två jämfört med 115 artiklar samma period 2019.

Vi mäter hela tiden vårt genomslag i media (tv, radio, tidningar och webb).

Vi mäter vad som rapporteras från lokalt, centralt och internationellt håll och vi tittar både på antal artiklar och effekt. Effektenmåttet slår samman hur stor spridning nyheten har ihop med hur Röda Korset syns i artikeln eller inslaget. Riksmedia har mycket större spridning än de flesta lokaltidningar- och radio, undantaget stora mediebolag som Göteborgs- Posten, Sydsvenskan till exempel. Är vi med i rubrik och bild så blir effekten högre än om vi bara nämns i text.

 

Under coronamånaderna har vi fått ett väldigt stort medialt genomslag. Sammantaget för lokala, centrala och internationella nyheter har vi fått ett effektmått på ca 35 miljoner under kvartal två (16 mars- 15 maj) vilket är ungefär 60 procent mer än motsvarande period förra året.

 

Många lokala företrädare har synts

Det lokala genomslaget har varit mycket stort med 322 artiklar under kvartal två jämfört med 115 artiklar samma period 2019. I dessa har också många lokala företrädare synts och bidragit till flera av våra mål med mediemedverkan: visa att Röda Korset är en handlingskraftig och medmänsklig organisation och en ledande krisberedskapsaktör.

 

Lär dig tio tips när journalisten ringer.

 

Hela rapporten över vårt mediagenomslag finns som bilaga längst ner i artikeln.

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!