Med vintern ökar behoven
När mat- och levnadskostnaderna ökar och omvärlden är orolig drabbas de som redan befinner sig i utsatthet särskilt hårt.
Att få äta sig mätt, ha någonstans att sova, kunna tvätta sig och hålla sig varm är förutsättningar för liv och hälsa. Det är också förutsättningar för att kunna påverka sin situation och vara delaktig i samhället.
Under de senaste åren, och särskilt detta år, har vi sett en stor ökning av människor som söker sig till våra verksamheter för att få hjälp med att tillgodose sina mest grundläggande humanitära behov. Just nu ser vi hur de stigande matpriserna och ökande levnadskostnaderna försvårar för människor i ekonomisk utsatthet. och med kriget i Ukraina och ankomsten av flyktingar därifrån till Sverige har många nya kretsar startat upp insatser för att möta behoven av kläder, mat och annat materiellt stöd. I år har hittills 108 kretsar rapporterat verksamhet inom detta.
När vintern och kylan kommer försvåras situationen ytterligare för människor i utsatta livssituationer och behovet av varma kläder, varm mat och skydd från kylan måste tillgodoses, Röda Korset behöver stärka upp våra lokala insatser ytterligare och ha beredskap för en ökning av behov.
Kretsar kan möta upp exempelvis genom utdelning av matkassar/presentkort, varma kläder och filtar eller bjuda in till sin mötesplats för en kopp te eller varm mat.
Utöver att möta de faktiska behoven ska vi även bedriva ett starkt påverkansarbete för att bidra till en långsiktig förändring. Kretsar kan få stöd för att föra dialog lokalt men även bidra till det nationella påverkansarbete genom att rapportera in brister och behov som identifieras.
I Kunskapsbanken finns verktyg och råd för att starta upp och bedriva verksamhet:
Kommentera artikeln
För att kommentera och läsa andras kommentarer behöver du vara inloggad med ditt rödakorskonto. Logga in genom att klicka på figuren högst upp till höger. Vi använder kommentarstjänsten Commento. Innan du loggar in första gången behöver du aktivera ditt rödakorskonto.
Har du en fråga, kontakta Infoservice.