På rednet.rodakorset.se använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. 

Elever står på kö: Fler digitala läxhjälpare behövs

Liv Säfström är digital läxhjälpare i Läxhjälp online.

Liv Säfström är frivillig i Läxhjälp online, en digital plattform där elever i gymnasiet och grundskolan kan få läxhjälp via chatt eller video.

Just nu är det många elever som får stå länge i kö, alla hinner inte få hjälp och vi behöver fler frivilliga, berättar Liv Säfström.

- Jag kommer ihåg första passet… Jag visste inte vilka frågor jag skulle få när jag satt där. Men jag försökte välja och plocka det som jag tyckte att jag kunde, säger Liv, 16 år.

- Och så kommer jag på efteråt att oj, vad mycket jag har lärt mig! Det var som en chock. Jag fick möjlighet att förklara på ett helt nytt sätt. 

Hur kändes det att köra igång direkt efter att du gått frivilligutbildningen? 

- Innan tänkte jag att det kunde vara läskigt att sitta där och hjälpa folk med läxor, och tänk om jag inte kan svaren! Men det är ju verkligen inte så, och det är inte så att eleverna förväntar sig att du ska komma där med en lång förklaring och kunna allt. Jag tror alla kan, så länge man själv går i skolan så tror jag inte att uppdraget är för svårt och att man kan hjälpa till väldigt mycket. 

Vad är det mest givande med att vara frivillig i läxhjälp Online? 

- Det är förstås jättekul att känna att man har hjälpt eleven och att eleven har förstått och lärt sig, och till och med skriver någon kommentar och tackar. Det är väldigt kul att känna att jag gjorde skillnad. Men det jag tror att jag uppskattar mest med läxhjälpen är nog hur jag själv utvecklas och lär mig. Jag märker ibland när det kommer upp vissa frågor eller funderingar i mitt liv att jag kommer att tänka på något från läxhjälpen och något som eleven sa eller vad den eleven behövde hjälp med. 

Vad är det svåraste med att vara läxhjälpare för läxhjälp Online?  

- Utmaningen är att motivera och hjälpa eleven samtidigt som man inte bara ska ge dem svaret. Det tror jag blir extra klurigt när man inte har eleven framför sig, att kunna förklara. Som tur är har man gruppen med andra frivilliga att ta hjälp av. Det var en annan sak som jag blev väldigt glatt överraskad av, för när jag pratade med de andra läxhjälparna märkte jag att de funderade på samma saker som jag funderade på. Det var skönt att inte känna sig ensam om det och kunna prata om det. Om det kör ihop sig eller om man inte vet hur man ska handskas med något så finns det alltid ett team bakom en. 

 Vad har du lärt dig och vad tar du med dig från ditt uppdrag som läxhjälpare?  

- Jag har lärt mig mer om människor och hur vi lever…. Hur vårt samhälle fungerar och jag har lärt mig mycket genom att möta människor som inte kan få läxhjälp hemma av sina föräldrar eller som inte har råd eller har en skola som inte har läxhjälpare. Man möter just de här människorna som jag kanske inte själv möter i min vardag. Jag tror att man lätt glömmer bort att man lever i sin egen värld och sin egen lilla bubbla. Man tror kanske att jag bara ska sitta där och göra läxor, men det är verkligen så mycket mer. 

- Jag är väldigt glad att jag började som läxhjälpare för att det har utvecklat mig själv och jag hoppas att det har utvecklat andra som behövt min hjälp. Man växer som människa! Och man gör det heller inte ensam. Vi läxhjälpare finns där för varandra. 

Sedan 2018 har Röda Korsets Ungdomsförbund drivit Läxhjälp online, som har öppet regelbundna tider varje måndag till torsdag klockan 19:00 till 21:00. Under coronakrisen har trycket på verksamheten ökat tiofaldigt, och just nu söker vi fler frivilliga.

Låter uppdraget intressant? Anmäl ditt intresse  

Vi vänder oss även till kretsar som har fått pausa sin ordinarie läxhjälp på grund av coronapandemin, läs mer i Kunskapsbanken om ni vill bli läxhjälpare hos Röda Korsets Ungdomsförbund

Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!