Kassasystemet Yabie: Vad är kretsarnas erfarenheter

Bild på kassasystemet Yabie

Visste du att Röda Korset har ett centralt avtal med Yabie som erbjuder användarvänliga kassalösningar? Yabie har allt en butik behöver när det gäller försäljning, både mjukvara och hårdvara, kassasystem och betalningsalternativ.

För att ta del av kretsars erfarenheter med kassasystemet har vi besökt två butiker: en på Södermalm i Stockholm och en i centrala Kungsbacka. I båda butikerna används det nya kassasystemet från Yabie. 

Upplevs som effektivt och användarvänligt

I butiken på Södermalm välkomnas vi av arbetsledaren Jessica Anderson. Hon använder själv systemet och lär ut det till nya volontärer. Hon upplever det som väldigt användarvänligt.  

- Det går enkelt att lära nya volontärer hur systemet fungerar. Man får också notiser och förklaringar i appen, som hjälper volontärerna förstå de olika stegen vid betalning, säger hon. 

Med några knapptryck visar Jessica hur betalningen går till. Varugrupperna på skärmen har de sorterat i olika färger så de lätt kan se var varan ska läggas in. Jessica visar också hur hon enkelt får fram butikens försäljningsstatistik. Något som volontärer och medarbetare gärna tar del av.  

Systemet minskar antalet räknefel 

En stor skillnad Södermalmsbutiken har märkt är att de minskat antalet fel i kassan vid stängning. Tidigare var personalen tvungna att skriva in beloppet manuellt, eftersom kortläsaren inte var synkroniserad med kassasystemet. Det blev lätt fel och rapporter kunde skilja sig från varandra. Nu är det inte ett problem eftersom Yabie automatiskt skickar beloppet till kortläsaren. 

Gåvoknappen är en ny funktion som butiken också börjat använda. Genom den kan kunder enkelt jämna ut totalsumman eller skänka växeln till Röda Korset.  

Kungsbacka erbjuder sina kunder digitala kvitton 

Även i Kungsbacka upplevs Yabies kassasystem som användarvänligt. Vi träffar Tess som är ansvarig för city-butiken i Kungsbacka. 

- Tidigare hade vi systemet SHARP. Nu har vi haft Yabie som leverantör i några månader. Jag upplever systemet som smidigare, det tar mindre plats i kassan och vi får det till en lägre kostnad. Dessutom kan vi nu erbjuda digitala kvitton till våra kunder, säger hon.


Är ni nyfikna och vill ha mer information om Yabie? Funderar ni på att byta ut ert system? 
 

Kontakta: Edvin Engberg 

Email: edvin.engberg@yabie.com 

Tel: +4672- 224 49 41 

Kommentera artikeln

För att kommentera och läsa andras kommentarer behöver du vara inloggad med ditt rödakorskonto. Logga in genom att klicka på figuren högst upp till höger. Vi använder kommentarstjänsten Commento. Innan du loggar in första gången behöver du aktivera ditt rödakorskonto.

Har du en fråga, kontakta Infoservice.

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!