Butiken har idag 50 volontärer och fem frivilligledare, som är ryggraden i arbetet, samt fem anställda som står för kontinuiteten och stabiliteten. En av de anställda är butikschef.
— Tillsammans skapas något unikt som gör skillnad för många människor i det lilla och i det stora. År 2021 flyttade vi till nya, mer ändamålsenliga, lokaler. Efter år av hårt arbete finns idag en butik med stora skyltfönster som bjuder in till hållbar shopping, inleder Malin.
— Vi har jobbat fram en second hand-butik som är ren och har ordning, är färgkoordinerad och tillgänglig för alla. Vi lägger mycket tid på att visa upp varorna på ett fint sätt ute i butiken, fortsätter hon.
Tillgänglighet i butiken
— Det ska vara enkelt att ta sig fram i butiken oberoende av funktionsvariation — och med barnvagn eller annat som tar plats. Butiken ska vara enkel att hitta i. Det ska alltid kännas inbjudande att handla, oavsett om man är en van second hand-shoppare eller förstagångskund. Den som väl besökt butiken en gång kommer ofta tillbaka, säger Malin.
Enkelt att lämna in gåvor
Butikens geografiska läge i Halmstad valdes för att dra nytta av konkurrenterna, som nu är grannar. Tillsammans drar man second hand-sugna kunder till området. Det är enkelt att ta sig till butiken oavsett om man går, cyklar, tar bussen eller bilen. Parkeringen är rymlig och det är enkelt att lämna in gåvor via en inlämning på baksidan.
Försäljningen sker framför allt i butiken, men en del säljs också digitalt på Tradera. Det finns dessutom ett samarbete med tre auktionsfirmor i närområdet.
En viktig aspekt är att butiken blivit bättre på att göra värderingar. Det vill säga att identifiera bra varor och sedan sälja dem till rätt pris i rätt försäljningskanal.
Gåvornas väg
Gåvogivare i second hand-butiken bemöts alltid med glädje och respekt. De informeras tydligt om vad butiken kan eller inte kan ta emot, och varför. Den informationsinsatsen hjälper till att minska mängden skräp som annars måste tas till återvinningscentralen.
Besökare som ger gåvor till butiken får 10 procents rabatt på sitt nästa köp. På så sätt lockas fler tillbaka till butiken. Målet är att fler givare ska bli kunder, och att kunder ska bli givare.
Insamling sker på flera sätt
En gång i månaden kör ett team volontärer runt med lastbil för att hämta större möbler och annat stort till butiken. Målet är att kunna göra det ännu oftare. Lastbilen körs också till återvinningscentralen en gång i månaden för att hämta funktionsdugliga prylar som lämnats. Det är ett uppskattat samarbete med kommunen, för att minska mängden fungerande saker som slängs.
Ibland görs insamlingsinsatser av kläder, prylar och pant dessutom ute i olika bostadsområden. Information om när insamlingen sker sprids i sociala medier, samtidigt som en genomskinlig soppåse och ett informationsblad läggs i brevlådor. Insatsern är ofta uppskattad av kommuninvånarna, eftersom det är ett enkelt sätt att bidra på.
Hållbarhet i fokus
Sedan drygt två år tillbaka samarbetar butiken i Halmstad med Wargön, och betalar för deras sorteringstjänst av textilier.
I butiken präglas arbetet av ett hållbarhetstänk i allt från att sortera sopor, använda det som finns och minimera inköp, till att återanvända och återbruka textilier. I butiken skapas även nya produkter av inlämnat material i en återbruksstudio.