Det är där de drabbade finns som det viktigaste arbetet måste utföras

framtidens hus i Malmö

”Utan arbetet längst ut är det inte lönt att arbeta längst upp!” sa Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) under Folk och Försvar i Sälen tidigare i år. Det stämmer väl överens med Röda Korsets arbete med att bygga upp och förstärka den lokala krisberedskapen.

Vi finns på plats före, under och efter en kris.

Före en kris finns vi på plats och erbjuder gemenskap och stöd genom våra verksamheter, allt från läxläsning, cykelskola, anhörigstöd, häktesbesök, secondhand till rödakorsvärdarna på sjukhusen.

Under en kris finns vi också på plats. Vi fortsätter bedriva våra vanliga verksamheter och vi stöttar upp med extra trygghetsskapande insatser. Det kan exempelvis vara

  • Krisstöd
  • Öppna en värmestuga
  • Dela ut filtar, kläder, mat eller andra saker som behövs
  • Stödja andra organisationer att bemanna så kallade trygghetspunkter. En trygghetspunkt är en plats dit människor kan vända sig för att få hjälp om exempelvis vatten eller el inte fungerar.

Efter en kris finns vi på plats genom våra verksamheter och finns det behov av nya verksamheter ser vi över möjligheten att starta upp en sådan.

För att kunna finnas på plats före, under och efter en kris behöver vi bli fler frivilliga. Vi behöver vara trygga i vårt uppdrag som rödakorsare. Vi behöver också öva på att agera vid kriser. Vill du veta mer om hur du kan öva krisberedskap finns det ett övningsstöd här: Övning Lokal krisberedskap

Genom att rekrytera och bedriva verksamhet lokalt förstärks våra möjligheter att utvärdera behoven i en kris. Den lokala närvaron ger oss en högre trovärdighet, då det ofta är lättare att ta emot hjälp från någon du känner eller känner igen dig i, än från någon som är en total främling.

Kommentera artikeln

För att kommentera och läsa andras kommentarer behöver du vara inloggad med ditt rödakorskonto. Logga in genom att klicka på figuren högst upp till höger. Vi använder kommentarstjänsten Commento. Innan du loggar in första gången behöver du aktivera ditt rödakorskonto.

Har du en fråga, kontakta Infoservice.

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!