Digitalt verktyg i humanitetens tjänst

Microsofts VD Satya Nadella talar om det nya verktyget.

Nu har Internationella rödakorskommittén (ICRC) med hjälp av Svenska Röda Korset inrättat ett system som ska snabba upp processen att leta efter nära och kära. Ett system som självaste VD Satya Nadella uppmärksammade i sitt årliga tal på eventet Microsoft Inspire 2022.

 

 

Varje år förlorar tusentals människor kontakten i krig, konflikt och katastrof. Familjer som splittras och flyr kriget i Ukraina är ett exempel som berört många. Men rätten till och familjeåterförening är inskriven i Genèvekonventionerna, krigets lagar.

 

I samband med flyktingkrisen 2015 anlände nära 40 000 ensamkommande barn till Sverige. Många av dem ville återknyta kontakten med sina familjer och vände sig till Svenska Röda Korset. Svaret kunde emellertid låta vänta på sig.   
 
−Ärendena sköt i höjden och bokningarna var många. Tidigare har systemet varit till viss del manuellt men tack vare denna nya världsomspännande digitala lösning kan man själv registrera sitt ärende och sätta igång processen, säger verksamhetsutvecklare Sören Sahlin på Svenska Röda Korset. 
 
Det var våra experter på efterforskning och IT som i samarbete med ICRC tog initiativ till att utveckla en mer innovativ och heltäckande systemlösning. Efter flera år är nu arbetet slutfört.  
 
−Detta är en efterlängtad pusselbit i hela kedjan av digitalt stöd till ICRC. Jag är både stolt och glad över att sätta digitala verktyg i humanitetens tjänst. Därigenom får människor över hela världen större möjligheter att genom Röda Korset efterforska och återförenas med saknade familjemedlemmar, säger Martin Tägtström, CIO på Svenska Röda Korset.     
  
Lösningen byggdes utifrån plattformen Microsoft Dynamics 365 och med hjälp av leverantören var ELCA. Systemet tas under sommaren i bruk av ICRC som sedan för ut det till rödakors- och rödahalvmåneföreningar runt hela världen. Först ut är Finland Röda Kors och under hösten inför även Belgiens Röda Kors samma system.  


  
Gå in på 36:09 för att se Microsofts VD Satya Nadella tala om det nya verktyget:  
https://www.youtube.com/watch?v=oBYNl2WWYx0  
 
Om Central Tracing Agency
   
Central Tracing Agency (CTA) grundades 1870 och är en permanent funktion inom ICRC för att hjälpa familjer som splittrats och förlorat kontakten med anhöriga i krig, konflikt, naturkatastrofer, flykt och/eller migration. CTA är en av de äldsta institutionerna inskrivna i Genèvekonventionerna.   
  
FAKTA  
Under 2020 så skedde drygt 1 miljon telefonkontakter mellan familjemedlemmar. Nära 5 000 människor kunde fysiskt återförenas med sina familjer. Förra året fanns över 210 000 människor registrerade som saknade hos nationella rödakors- och rödahalvmåneföreningar över hela världen.    

Se våra filmer och lär dig mer:  
https://www.icrc.org/en/what-we-do/restoring-family-links   
https://www.icrc.org/en/document/central-tracing-agency-reuniting-families-since-1870    

 

Kommentera artikeln

För att kommentera och läsa andras kommentarer behöver du vara inloggad med ditt rödakorskonto. Logga in genom att klicka på figuren högst upp till höger. Vi använder kommentarstjänsten Commento. Innan du loggar in första gången behöver du aktivera ditt rödakorskonto.

Har du en fråga, kontakta Infoservice.

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!