På rednet.rodakorset.se använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. 

Läsa mer om kakor

Butiksflytt som lett till mycket nytt

Interiörbild från Röda Korsets second handbutik i Nyköping 2021.

Röda Korset i Nyköping har sedan slutet av 90-talet drivit sin second handbutik centralt i Nyköping men fick under 2020 möjligheten att byta lokaler. Dot Gade Kulovuori som är kretsens ordförande berättar om flytten och allt positivt den fört med sig.

Den 19 maj 2020 träffades projektgruppen för första gången och började lägga en plan för både övergång från ”Kupan” till ”Second Handkoncept” och en fysisk flytt från två gamla (i och för sig mysiga) trähus i flera våningar till en stor lokal i markplan.

Våga fråga om hjälp!

På agendan har det funnits en mängd av ämnen – från högt till lågt – från stort till smått. Vi har haft fantastisk hjälp av Sofie Nilsson på Enheten för kretsinsamling och second hand, en lokal logistiker samt en handfull härliga volontärer som hjälpt till på slutet. Tillsammans har vi gjort allt från målning, borrning, hopsättning av möbler och inköp till packning, uppackning, prismärkning, placering på hyllor och konsoler. Därutöver har vi haft stöd av olika sponsorer med inredning och tjänster. Det har varit allt från tillgång till extra lagerutrymmen under flytten, erbjudande om butiksinredning från flera olika butiker, goda råd och hjälp från experter och inte minst generösa rabatter. Generellt så gäller det att våga ställa en ödmjuk fråga – responsen blir ofta stor!

Ett tag trodde vi inte vi skulle hinna, men med god hjälp av ovannämnda och en fantastisk hyresvärd som upplät extra yta för oss att lagra allt vi packade under sommaren så kom vi äntligen i mål 21 dec 2020. Vi har givetvis följt coronarestriktionerna och vi har varit ett begränsat antal volontärer som arbetat samtidigt för att lätt kunna hålla avstånd.

Flytten har lockat nya till kretsen

SÅ kul vi haft och vi blev nästan lite ledsna när allt var klart. Vi är nu nästan klara med att få ordning på ”back office” – alltså ytor som grovsortering, prissättning, lagring och aktivitetsrum på ett sådant sätt att det ska vara kul och inbjudande att göra en insats hos oss. Nya volontärer har vi fått på kuppen – både i butiken och en Traderaansvarig som på ett mera strukturerat sätt ska avyttra speciella produkter som vi får mera för där än i butik. Ett par stycken hade läst en artikel i gratistidningen Magasinet och kände att det vore kul att jobba i nya butiken. Vi söker volontärer på sociala medier och pratar med alla vi känner.

Lovande framtidsutsikter

Projektgruppen har nu övergått till att bli Butiksråd och vi kommer att ta intryck och hjälp av Sofie, övriga Second Handbutiker (via sociala medier) och vi känner att vi bara är i början av en kul och utvecklande resa.

Vi har blivit bättre på sociala medier och håller på och lär oss hur vi bäst får hjälp när vi behöver vissa typer av varor – vi ber om dem! Vi har inte köpt annonsplats i tidningar, men fått in redaktionell text i både traditionell- och gratismedia. Det nya läget mellan busstationen och gågatan samt läget vid vackra Teaterparken hjälper till.

Vi har just nu begränsade öppettider på grund av brist på bemanning, men mån-fre 12-16 fungerar bra samt sista lördagen i månaden 11-14 och med begränsad antal kunder i butiken samtidigt. Trots det ser omsättningsökningen ser lovande ut – vi jämför hur mycket vi sålde per öppettimme i gamla versus nya butiken, och vi omsätter drygt 200 kr mera per timme. Bättre ska vi bli!

 

 

 

 

 

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!