Föreningsbutiken stängd torsdagen den 15 maj

Detta på grund av uppdatering av bland annat priser. Vi ber er att planera era beställningar till en annan dag.

Behovet av råd, stöd och praktisk hjälp vid avslag och återvändande är stort

Behovet av råd, stöd och praktisk hjälp vid avslag och återvändande är stort

Behovet av råd, stöd och praktisk hjälp vid avslag och återvändande är stort

För många asylsökande är ett avslag på asylansökan och tanken på ett eventuellt återvändande en svår del av migrationsprocessen. Det kan innebära stora personliga påfrestningar och oro för hur livet ska bli. Frågorna som en individ ställs inför är många och behovet av råd, stöd och praktisk hjälp att hantera sin situation är stort.

Det finns idag inte någon oberoende aktör i Sverige som tar ett helhetsansvar för de behov som människor som får avslag har. Vi på Röda Korset har därför en viktig roll att fylla och det blir särskilt tydligt att flera områden berörs där vi kan finnas till hands.  

Inom ramarna för AMIRA II-projektet vidareutvecklar vi vårt stöd till individer vid avslag och återvändande genom en rad olika stödinsatser inför och efter ett återvändande ägt rum.  

Bland annat ger vi inom projektet migrations- och socialrättslig rådgivning till personer som befinner sig i asyl- och återvändandeprocessen, såväl som stöd efter ett eventuellt återvändande. Många som kommer i kontakt med oss har frågor som rör sig över flera av dessa områden.  

Exempel från verkligheten 

Det kan bland annat handla om familjer där en familjemedlem väljer att återvända självmant till sitt hemland eller ett annat land där de har rätt att vistas. I ett sådant ärende gav jurist och återvändanderådgivare nyligen gemensam rådgivning till en familj. Delar av familjen valde att stanna i Sverige och fick hjälp av våra jurister att lämna in ett verkställighetshinder som senare ledde till ett tillfälligt uppehållstillstånd. En familjemedlem valde att återvända till ett land där hen kunde få visum och där erbjöd sig återvändanderådgivaren att ta kontakt med den nationella rödakorsföreningen.  

Ytterligare ett exempel är en familj som vi träffade på ett utlokaliserat besök. Familjen har vistats i Sverige under en lång tid med flera tillfälliga uppehållstillstånd, vilka i nuläget inte går att förlänga. Under samtalet kunde jurist och återvändanderådgivare tillsammans med familjen gå igenom och svara på frågor kring flera olika alternativ inklusive stöd från rödakorsföreningen i hemlandet och regler gällande arbetstillstånd och anknytning. 

Det är allt vanligare att familjer hör av sig från de nyöppnade återvändandecentrena. I ett ärende fick en familj med tre barn råd och stöd före återvändande med bland annat hjälp av inköp av nödvändiga medicintekniska produkter till ett av barnen. Vi kunde också bidra med presentkort till en butik dit de själva kunde gå och välja ut resväskor. Väl på plats i hemlandet blev de mötta av frivilliga i den nationella rödakorsföreningen och guidade till rätt instans som kunde erbjuda dem en tillfällig bostad.  

Tips! Du som möter många individer som riskerar utvisning skriv gärna ut denna broschyr. Vid behov av kontakt med jurist eller återvändandetrådgivare kan ni scanna QR-koden i broschyren och fylla i kontaktformuläret. Där kan personen välja hur hen vill bli kontaktad, via mejl eller telefon och om personen behöver tolk vid samtalet.  

För mer info om projektet, stöd till personer med avslag och material för exempelvis samtal vid avslag besök vår hemsida