Arbetet med nya Redy fortsätter – testare sökes

En kvinna tittar på en läsplatta och har ett pekfinger i luften mot skärmen.

Satsningen på digitala verktyg fortsätter. Det jobbas nu ihärdigt med att få själva grundbulten - ett nytt Redy - på plats. Nu söker projektet fler frivilligledare som vill testa vissa funktioner i det nya verktyget.

Svenska Röda Korset beslutade vid Riksstämman 2019 att genomföra en satsning på digitalisering* för att arbeta smartare, bli synligare och för att underlätta verksamhet och engagemang. I linje med detta har flera gamla verktyg bytts ut. Bland annat har vi fått ett nytt intranät och kunskapsbank (Rednet), nytt verktyg för digital rekrytering (ReachMee), och nya lokala webbsidor på plats. Och nu är det dags att få själva grundbulten i kretsars och frivilligas systempark på plats – ett nytt Redy.   

Vad kommer nya Redy hjälpa mig med?  

Nya Redy ska vara grundbulten i vår park av digitala verktyg. Nya Redy är blir en sammanslagning av gamla Redy och verktyget Frivillig**. I stället för två olika system blir det nu istället ett sammanhållet system och register där kretsen/lokalföreningen kan administrera sina verksamheter, frivilliga, medlemmar med mera.  

I nya Redy kommer du bland annat att kunna:  

  • Ha grundläggande information om kretsen/lokalföreningen (RKUF) och eventuella rödakorsgrupper - såsom adress, telefonnummer och kontaktperson.   

  • Registrera, uppdatera och ha en överblick över vilka som sitter i styrelsen, har ett särskilt förtroendeuppdrag, eller är anställda inom kretsen/lokalföreningen.   
  • Registrera, uppdatera och ha en överblick över kretsen/lokalföreningens och eventuella rödakorsgruppers verksamheter, och vilka frivilliga som är engagerade i dessa.  
     
  • Registrera och ha en överblick över kretsen/lokalföreningens medlemmar.  

  • Få tillgång till listor och statistik, exempelvis kring kretsen/lokalföreningens medlemmar och frivilliga. 
     
     
  • Göra e-postutskick till exempelvis frivilliga och medlemmar.  

  • Ladda upp dokument såsom styrelseprotokoll.   

(Vi kommer under våren 2022 dessutom testa att koordinera/schemalägga frivilliga till olika pass och insatser via nya Redy. Första hjälpen-grupperna blir först ut att testa denna funktionalitet.) 

För vem? 

Nya Redy är främst tänkt att vara ett administrationsverktyg för kretsen/lokalföreningens styrelse, kretsanställda, frivilligledare, och de med särskilda förtroendeuppdrag inom kretsen (såsom medlemsansvarig och webbredaktör). Även regionråd tror vi kommer ha nytta av verktyget.   

Nya Redy växer fram – vill du vara med och testa?  

Under hösten och vintern har projektgruppen – tillsammans med leverantören och krets-referensgruppen - påbörjat arbetet med att sätta ihop själva verktyget samt testa beslutade funktioner. Detta arbete fortgår under inledningen av 2022. Vi söker nu fler - främst dig som är frivilligledare eller brukar administrera kretsens verksamheter – som vill testa vissa funktioner i verktyget. Maila info@redcross.se om du är intresserad! Döp din e-post med Testar gärna nya Redy så hittar vi snabbt din e-post.  

När kommer nya Redy finnas på plats 

Förhoppningen är att vi ska ha ett nytt Redy som alla kan använda på plats under första halvan av 2022. 

Are you ready, för nytt Redy? 

*Att ersätta Redy är en del av projektet Digitalt Kretsstöd. Projektet är en särskild satsning som ligger under paraplyprojektet Förening 2.0. Projekt digitalt kretsstöd har i uppdrag att implementera en sammanhållen lösning av digitala verktyg för kretsar och frivilliga. Verktygen ska underlätta verksamhet och engagemang och utgår från principerna Robust datagrund, Kretsen i centrum, och Digitalisering för framtiden. Du kan läsa mer om satsningen här: Digitala verktyg för kretsar och frivilliga - utveckling.   

* IT-verktyget Frivillig, som har använts till koordinering och rapportering av frivilliga och verksamheter, har nu avvecklats och stängts ner enligt plan. För mer information om verktyget Frivillig och dess avveckling läs mer här. 

Har du frågor om ersättandet av Redy eller Projekt digitalt kretsstöd, vänligen kontakta Infoservice på info@redcross.se eller 0771- 19 95 00.   

Kommentera artikeln

För att kommentera och läsa andras kommentarer behöver du vara inloggad med ditt rödakorskonto. Logga in genom att klicka på figuren högst upp till höger. Vi använder kommentarstjänsten Commento. Innan du loggar in första gången behöver du aktivera ditt rödakorskonto.

Har du en fråga, kontakta Infoservice.

Kontakta Infoservice

0771–19 95 00 

Fråga oss i chatten!