Föreningsbutiken stängd torsdagen den 15 maj

Detta på grund av uppdatering av bland annat priser. Vi ber er att planera era beställningar till en annan dag.

Krisledningsorganisationen

Kretsen kan upprätta en lokal krisstab vid en krisinsats. Vid större kriser kan vi, genom Tjänsteperson i Beredskap, aktivera Svenska Röda Korsets krisledningsorganisation. 

Tjänsteperson i beredskap (TiB)

Kontakta TiB om det händer något akut och du är osäker på hur du ska agera.

Ring vid akut situation. Mejla vid icke akut situation.

Visa andra kontaktvägar
Mejla: 

Krisledningsstaben

Vi aktiverar Svenska Röda Korsets krisledningsstab när något stort händer. Den består av fyra roller:

  1. Stabsledare
  2. Administratör
  3. Kommunikatör
  4. Logistiker

Krisledningsstabens främsta uppgift är att skapa ordning och struktur. De ser till att vi kommer ihåg allt viktigt:

  • Dokumenterar det som händer, beslut och vad vi gör.
  • Registrerar kostnader rätt.
  • Förstärker gruppen med experter från relevanta områden.

Bedömnings- och krisinsatsledare

TiB eller stabsledaren kan, tillsammans med kretsen, skicka en Bedömnings- och krisinsatsledare (BKL) till platsen. BKL kan:

  1. bedöma vilka behov som finns
  2. hjälpa till att bestämma vad kretsen ska göra
  3. påbörja insatsen
  4. hjälpa till att samordna frivilliga.

Nationella poolen

I den nationella poolen finns frivilliga som snabbt kan hjälpa till vid en kris var som helst i Sverige. TiB eller krisledningsstaben aktiverar den nationella poolen när den lokala krisberedskapen inte räcker till.

Poolen består av frivilliga med särskild utbildning inom krisberedskap:

  • Krisinsatsledare
  • Förstahjälpare
  • Krisstödjare och logistiker kommer att finnas med i poolen framöver.

De frivilliga som är närmast händelsen får frågan om de kan hjälpa till. Den som svarar först att den kan och vill ta uppdraget får åka. 

Frivilliga med rätt utbildning kan anmäla sig till poolen en gång varje år. Medlemmarna får

  • fortbildning varje år
  • möjlighet att dela erfarenheter
  • ersättning för kostnader för resor, milersättning, mat och boende.

Längden på uppdragen beror på hur länge den frivillige kan. Arbetstidslagen och Röda Korsets försäkringar gäller. 

Logistik 

Vid en kris är logistik viktigt. Därför finns det alltid en logistiker med i krisledningsstaben.

Logistikern kan vid en kris hjälpa till med att till exempel:

  1. köpa material eller tjänster
  2. ta emot och skicka varor 
  3. lagerhålla varor
  4. hjälpa till med transporter och fordon.

Beredskapspartners 

Vi har avtal med flera företag som lovat att hjälpa oss vid stora krisinsatser. Vi kan bland annat få hjälp med att

  • transportera material via Bring
  • låna bilar av Hertz
  • åka gratis hos SJ.

Lager och förråd

Genom vår partner Bring har vi sju beredskapslager från Malmö till Östersund. Det gör att vi snabbt kan skicka material till krisinsatser i hela landet. Det är material som kan behövas vid en krisinsats – som filtar, presenningar och vattendunkar.

Det är krisledningsorganisationen som

  1. kontaktar Bring
  2. beställer material
  3. ser till att det skickas dit det behövs.

Fordon

Vid en krisinsats kan kretsen behöva fordon. Det kan vara bilar, minibussar eller små skåpbilar. Därför har vi ett avtal med Hertz.

Krisledningsorganisationen ansvar för att

  • boka fordonen tillsammans med kretsen
  • hjälpa till att ordna material till en så kallad mobil mötesplats vid behov. Exempel på material är elverk, wifi och flaggor.