Föreningsbutiken stängd torsdagen den 15 maj

Detta på grund av uppdatering av bland annat priser. Vi ber er att planera era beställningar till en annan dag.

Genomförande och övervakning (3) Checklista för minimikvalitetsstandard

Innan du fortsätter, vänligen läs introduktionen och se till att du har slutfört ewebbkursen för hållbarhetsplattformen.

Detta är en artikel som beskriver Sustainablity Platforms minimikvalitetsstandarder för implementerings- och övervakningsfasen. I slutet av den här artikeln hittar du alla verktyg som hjälper dig att framgångsrikt slutföra detta steg.

Checklistan för Sustainablity Platforms minimikvalitetsstandarder består av 3 faser:

  1. Bedömning
  2. Design och planering
  3. Implementering och övervakning

N.B Du kan ladda ner en redigerbar PDF av checklistan i slutet av denna sida, det rekommenderas att du gör detta, så att du kan skriva dina planerade åtgärder för att uppnå minimistandarderna.

Om du behöver ytterligare stöd med SP, vänligen kontakta najwa.kallas@redcross.se

Genomförande och övervakning - Ställ frågorna i checklistan när du granskar den nationella organisationens planer/ToR för behovsbedömningen

Genomförande & Övervakning

Kvalitetsstandard

Checklista

Åtgärd för att uppfylla standarden

Länkar, mallar och resurser (finns i slutet av sidan)

Människor och samhällen deltar på ett meningsfullt sätt under hela projektcykeln och deltar i beslutsfattande processer. De informeras och rådfrågas regelbundet om rörelsens principer, beteende, planer och aktiviteter, hur de kan lämna synpunkter och klagomål samt ges möjlighet att känna igen miljöpåverkan.

X
Klicka på rutan när alla punkter är klara

Är samhället regelbundet engagerad/informerad om:

  1. Rörelsens principer och värderingar?
  2. Projektmål, planer och aktiviteter?
  3. Hur ger man feedback?
  4. Hur man deltar i beslutsfattande processer?

Diskutera frågor om information och deltagande med nationella föreningen. Argumentera för varför det är viktigt att inkludera detta i projektgenomförandet.

Be din CEA-rådgivare om råd och argument.

 

CEA VERKTYG 6 - Checklista info för samhällen

2.  Återkoppling

Klagomål och återkoppling ingår som en central del av övervakningsaktiviteterna och registreras och besvaras, varvid återkopplingsslingan stängs inom överenskomna svarstider. Systemet granskas och revideras vid behov.

X
Klicka på rutan när alla punkter är klara
  • Är klagomåls- och återkopplingssystemet systemet aktiverat, kommunicerat och tillgängligt för hela samhället utan diskriminering?
  • Registreras och besvaras klagomål och återkoppling registreras och besvaras regelbundet?
  • Finns det ett system fö att hantera känslig feedback och klagomål på plats, som är väl kommunicerat till samhället?

Diskutera med den nationella föreningen varför det är viktigt att samla in och svara på feedback och klagomål.

Kontakta din CEA-rådgivare för att få stöd med att inrätta ett system för återkoppling och klagomål.

CEA-verktyg 15- Återkoppling startpaket

3. Poängsätt genus/DAPS-markör

Granska och uppdatera Gender Marker Tool som en del av den regelbundna övervakningen. DAPS-checklistorna (värdighet, tillgång, deltagande och säkerhet) för den relevanta sektorn används i uppföljningen  

 

X
Klicka på rutan när alla punkter är klara
  • Tar projektaktiviteterna hänsyn till de specifika behov, skyddsrisker, sårbarheter och prioriteringar som flickor, pojkar, kvinnor och män med olika bakgrund har, inklusive personer med funktionsnedsättning?
  • Är berörda flickor, pojkar, kvinnor och män med olika bakgrund involverade i genomförandet och övervakningen av insatsen?

Kontakta din PGI-rådgivare om du behöver stöd med argument.

Använd det sektoriella DAPS-självutvärderingsverktyget för att åtgärda bristerna och förbättra aktiviteterna, diskutera de nödvändiga justeringarna med projektgruppen och kontakta din PGI-rådgivare för ytterligare stöd

Mall för genusmarkör PGI i nödsituationer Minimistandarder

 

4. Hänvisningsvägar

Hänvisningsmekanismen säkerställer säkra, lämpliga och konfidentiella skyddshänvisningar internt och externt. Mekanismen revideras vid behov.

X
Klicka på rutan när punkten är klar
  • Säkerställer mekanismen för remittering säkra, lämpliga och konfidentiella skyddshänvisningar internt och externt?

Om remissvägarna inte fungerar/finns ska du kontakta din PGI-rådgivare för att diskutera möjliga lösningar.

 

PGI-verktyg - säkra remissmekanismer - kort version (Danish RC)

5. Spårning av indikatorer

Indikatorernas framsteg spåras rutinmässigt och dokumenteras, i enlighet med M&E-planen. Människor och samhällen validerar resultaten av övervakningen och rådfrågas om eventuella projektjusteringar.

X
Klicka på rutan när alla punkter är klara
  • Spåras och dokumenteras indikatorernas framsteg rutinmässigt, i enlighet med planen för uppföljning och utvärdering?
  • Samlar projektet in och analyserar könsuppdelade uppgifter om ålder och funktionsnedsättning?
  • Bekräftar människor och samhällen resultaten av övervakningen och rådfrågas de om eventuella projektjusteringar?

Diskutera med den nationella föreningen varför det är viktigt att spåra och dokumentera indikatorernas framsteg i enlighet med M&E-planen.

Ta kontakt med din MEAL rådgivare om du behöver stöd.

 

Plan för övervakning och utvärderingsplan

Bilaga 6 Tabell för uppföljning av indikatorer

CEA-VERKTYG 19. Matris för kommunikationsmetoder

6.Adaptiv projektledning

Projektplaner och budgetar revideras vid behov baserat på övervakningsresultat, återkoppling från samhället och förändringar i sammanhanget. Alla förändringar är väl dokumenterade.

.

X
Klicka på rutan när punkten är klar

Följs övervakningsresultat, återkoppling från lokalsamhället och förändringar i sammanhanget upp av ett projektledningsbeslut om huruvida och hur genomförandet ska anpassas?

 

Diskutera fördelarna med adaptiv förvaltning med NS och uppmuntra till ändringar av projektplanen vid behov.

Kontakta din MEAL-rådgivare rådgivare om du behöver stöd

 

 

Plan för övervakning och utvärdering

Tabell för spårning av indikatorer

(Se PUFF PMER-metoder, paket med finansieringsförslag 2022:)

 

7. Årlig översyn av framstegen

Deltagande årliga lägesrapporter görs och rekommenderade åtgärder tas upp direkt i projektgenomförandet.

X
Klicka på rutan när punkten är klar

Görs deltagande årliga lägesrapporter granskningar och rekommenderade åtgärder direkt beaktade i projektgenomförandet?

Diskutera med projektgruppen och den nationella föreningen varför det är viktigt att genomföra årliga lägesrapporter. Försök att göra granskningen när den är som mest användbar för att vägleda projektledningen, till exempel före en ny fas i projektet.

Riktlinjer för årliga lägesrapporter ska tas fram

8. Ledningens svar på utvärderingen

SRC, NS och andra partner tar fram ledningens svar på alla utvärderingar och granskningar. Rekommendationer och korrigerande åtgärder registreras och följs upp i SRKs landssamarbetsplaner. (Halvtidsöversyner görs för projekt som är längre än 24 månader och utvärderingar görs i slutet av varje projektcykel).

X
Klicka på rutan när alla punkter är klara
  • Utvecklas ledningens svar av SRC och NS och andra partner för alla utvärderingar och granskningar?
  • Registreras och följs rekommendationer och korrigerande åtgärder upp i SRK:s planer för landssamarbete?

 

Diskutera med projektteamet och den nationella föreningen varför det är viktigt att utveckla ledningens svar på utvärderingar.

Diskutera med projektteamet varför det är viktigt att dokumentera och följa upp rekommendationer och korrigerande åtgärder i SRKs landssamarbetsplaner.

Ta kontakt med din MEAL rådgivare om du behöver stöd

 

 

Mall för ledningens svar

(Se PMER-metoder 3.2)