Föreningsbutiken stängd torsdagen den 15 maj

Detta på grund av uppdatering av bland annat priser. Vi ber er att planera era beställningar till en annan dag.

Redy för Första hjälpen-grupper

Redy är ett verktyg för kretsens administration av medlemmar, frivilliga och verksamheter. I verktyget kan även första hjälpen-grupper administrera sina insatser och uppdrag. Den här manualen går igenom de specifika verktygen för första hjälpen-grupper.

Redy för första hjälpen-grupperna består av:

  1. Redy där du som frivilligledare och gruppledare administrerar och hanterar insatser.
  2. Portalen där frivilliga svarar på förfrågningar och pass samt rapporterar in skador. 
Volontär från Röda Korset ger stöd vid en kris

Allmänna instruktioner om Redy

Logga in, redigera verksamhet, lägg till frivilliga...

Till manualen

Bokningsförfrågan

Hitta bokningsförfrågan i Redy
  1. Logga in i Redy.
  2. Klicka på rutnätet till vänster
  3. Välj Bokningsförfrågningar för att se alla bokningsförfrågningar som kommit in till din krets.
  4. Klicka på den bokningsförfrågan som du vill hantera.
  5. Bokningsförfrågan öppnas nu upp i ett litet fönster längst till höger.  

TIPS! Använd gärna de små rutorna i övre högra hörnet för att antingen göra fönstret större (rutan med en pil i) eller öppna det i en egen flik (rutan med fyra hörn). Det underlättar!

Acceptera uppdraget och skapa en insats
  1. Öppna fliken Översikt
  2. Titta igenom informationen och komplettera den efter kontakt med uppdragsgivaren/kunden.  
  3. Spara genom att klicka på den gröna Spara-knappen längst upp till höger.

När du har all information som du behöver så ska du skapa en insats.

  1. Skapa en insats genom att klicka på knappen Skapa insats längst ner i mitten på sidan.
  2. Den nyskapade insatsen öppnas upp i ett eget litet fönster (öppna gärna upp insatsen i ett eget fönster – det underlättar!)

Kom ihåg att du själv måste kontakta kunden och säga att ni kan ta uppdraget!

Avböj uppdraget

Om ni inte vill eller kan ta uppdraget så behöver du avböja uppdraget.

  1. Öppna fliken Översikt
  2. Klicka på Avböj längst ner, i mitten, på sidan.

Status på bokningsförfrågan ändras nu till avböjd.  

Kom ihåg att du själv måste kontakta uppdragsgivaren och säga att ni inte har möjligheter att ta uppdraget.

Skapa en bokningsförfrågan utan att det kommit in en bokning

Du kan själv lägga till egna bokningsförfrågningar.

  • På samma sätt som uppdragsgivare/kunder gör via rodakorset.se. 
  • Skapa en ny bokningsförfrågan inne i Redy.

Gör så här i Redy:  

  1. Klicka på rutnätet längst till vänster
  2. Välj Bokningsförfrågningar
  3. Klicka på plustecknet längst till höger för att skapa en ny bokningsförfrågan.
  4. Fyll i den information som behövs och tryck sedan på den gröna knappen Spara

Den nya bokningsförfrågan visas i listan med bokningsförfrågningar.

Vill du i stället direkt skapa en insats? Gå vidare till Skapa en insats utan att det kommit in en bokningsförfrågan

Administrera insatsen

Hitta insats och börja arbeta med den
  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Du kan sortera insatserna efter datum genom att klicka på rubriken Startdatum insats.
  4. Välj den insatsen du vill jobba med.
  5. Börja med att granska och komplettera informationen under fliken Översikt.
  6. Lägg till Ledare och Intern beskrivning för att underlätta om ni är flera som administrerar.
  7. Tryck på plustecknet och Uppdragsgivare för att uppdatera information om uppdragsgivaren och fylla i Ordernummer eller Referens om ni använder det.
  8. Tryck på plustecknet och Behov av frivilliga och fyll i antal frivilliga.
  9. Tyck på Spara.
Skapa en insats utan att det kommer in en bokningsförfrågan
  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Klicka på plustecknet längst upp till höger för att skapa en ny insats
  4. Fyll i information om insatsen i det nya fönstret som öppnas. De obligatoriska uppgifterna är markerade med *. Fyll i övrigt vid behov.
  5. Tryck på Skapa längst ner i högra hörnet.
  6. Insatsen öppnas nu upp i en liten ruta till höger.
Skapa pass

När du har skapat en insats och kompletterat med information om uppdraget ska du skapa pass för insatsen. Syftet med att skapa pass är att du ska kunna schemalägga frivilliga och genomföra skaderapportering efter genomfört uppdrag.

  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Välj den insats du vill öppna 
  4. Öppna fliken Pass
  5. Klicka på plustecknet längst till höger.
  6. Fyll i informationen i det lilla fönstret. Tänk på att starttiden måste vara inom tidsramen för insatsen.
  7. Tryck på Skapa längst ner i högra hörnet.
  8. Gör likadant för att skapa alla de pass som ska vara på insatsen.
Skapa skadeplatser

Inför insatsen behöver du skapa skadeplatser för att få en bra skaderapportering. Som gruppledare behöver du fundera i förväg på vilka skadeplatser som du vill ha på uppdraget. Gör så här för att skapa skadeplatser

  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Klicka på den insats som du vill arbeta med
  4. Öppna fliken Skadeplatser
  5. Tryck på plustecknet längst till höger.
  6. Välj i listan vilken typ av skadeplats du vill ha.
  7. Skriv en benämning på skadeplatsen. Benämningen kommer visas i skaderapporteringen.
  8. Tryck på Skapa
  9. Lägg till alla skadeplatser du vill ha på uppdraget.

Söka frivilliga till uppdraget

Du kan söka frivilliga till uppdraget på två olika sätt.

Sök frivilliga på två olika sätt
  • Genom den gröna knappen på översiktssidan Välj frivilliga
  • Genom att själva lägga till frivilliga under fliken Erbjudna/Bokade pass.

Söka frivilliga knappen Välj frivilliga

  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Välj den insats du vill arbeta med.
  4. Öppna fliken Översikt
  5. Klicka på den gröna knappen Välj frivilliga
  6. En lista med alla frivilliga i den första hjälpen-grupp som du är aktiv i visas. Du kan än så länge inte se vilka som är praktikanter, förstahjälpare och gruppledare, det behöver du själv ha koll på.
  7. Markera de frivilliga som du vill ska få en förfrågan om uppdraget genom att bocka i rutan längst till höger.  
  8. Klicka på Koppla markerade längst ner till vänster
  9. De frivilliga som du valt kommer nu visas under fliken Erbjudna/bokade pass.

Sök frivilliga genom Erbjudna/bokade pass

  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Välj den insats du vill arbeta med.
  4. Gå till fliken Erbjudna/Bokade pass.
  5. Klicka på plustecknet längst till höger.
  6. Välj den frivilliga som du vill ska få förfrågan genom att söka på namn. Du kan lägga till en frivillig åt gången.
  7. När du sökt upp den frivillige, tryck på Skapa.
  8. Ett litet fönster med den frivillige öppnas nu upp. Den frivilliga visas även i listan under fliken  Erbjuda/Bokade pass

Den frivilliga måste just nu vara medlem i första hjälpen-gruppen för att du ska kunna lägga till den. Vi återkommer med information om hur du gör om du vill lägga till en frivillig från en annan grupp.

Lägga till frivilliga från andra kretsar

Just nu går det inte att lägga till frivilliga från andra kretsar i en verksamhet din krets bedriver. Du behöver därför lägga till dem som nya frivilliga i din krets och sedan koppla dem till din första hjäpen-grupp. När du lagt till dem kan du välja dem när du söker frivilliga till uppdraget.

Gör så här för att lägga till frivilliga från andra kretsar

  1. Logga in i Redy.
  2. Klicka på rutnätet till vänster
  3. Välj Individ för att lägga till en ny frivillig
  4. Klicka på plustecknet längst upp till höger
  5. Fyll i informationen om personen. Använd samma mejladress som personen använder Första hjälpen-gruppen i sin krets.
  6. Tryck på Skapa individ, den nya individen öppnas nu i ett nytt fönster. Gör gärna fönstret stort.  
  7. Komplettera eventuellt med mer information. Exempelvis kontaktuppgifter till närmast anhörig.

Du behöver lägga på frivilliguppdrag i Första hjäpen-gruppen för att personen inte ska raderas över natten.

  1. Klicka på fliken Frivilliguppdrag.
  2. Klicka på plustecknet längst upp till höger
  3. Fyll i Uppdragstyp, Startdatum, eventuellt slutdatum om du vill
  4. Välj aktuell Första hjälpen-grupp under Verksamhet
  5. Tryck på Skapa.

Nu finns den frivilliga med på listan över frivilliga i din Första hjälpen-grupp. Du kan nu 

  • skicka förfrågningar om pass
  • den frivillige kan rapportera in skador via Portalen.

När den frivillige loggar in i portalen måste hen välja din krets för att se uppdragen från din krets (se Frivilliga svarar).

Skicka förfrågan om pass till frivilliga

När du har valt vilka frivilliga du vill ska delta i insatsen är det dags att skicka en förfrågan.

  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Välj den insats du vill jobba i
  4. Gå till fliken Översikt
  5. Klicka på den blå knappen Skicka förfrågan till frivilliga
  6. Du får en fråga om du vill skicka iväg ett mejl till x antal individer. Antalet motsvarar de frivilliga som du har valt att koppla till insatsen.
  7. Bocka i rutan att du bekräftar att du vill skicka dessa mejl.
  8. Klicka på den gröna knappen Skicka mejl
  9. De frivilliga har nu fått ett mejl med länk till portalen. Mejlet skickas till den mejladress som finns i Redy.  

Vill du skicka ett till mejl till de frivilliga (du kanske har lagt till ytterligare pass), gör så här:

    1. Klicka på rutnätet till vänster
    2. Välj Schemaläggning insats
    3. Välj den insats du vill jobba i
    4. Gå in under fliken Erbjudna/Bokade pass
    5. Klicka på den frivilliga som du vill ska få ett till mejl.
    6. Ett litet fönster med den frivillige öppnas nu upp.
    7. Ändra fältet Fått förfrågan till Nej
    8. Gör detta på samtliga frivilliga som du vill skicka ett nytt mejl till.
    9. Gör sedan om stegen ovan under Skicka förfrågan om uppdrag till frivilliga.
Ta bort frivilliga kopplade till insatsen

Du kan ta bort en frivillig från listan över vilka som ska/har erbjudits pass.

  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Välj den insats du vill jobba i
  4. Gå in under fliken Erbjudna/Bokade pass
  5. Klicka på den frivilliga som du vill ta bort, den frivillige öppnas nu upp i ett litet fönster till höger.  
  6. Klicka på de tre prickarna högst upp i högra hörnet på den gulmarkerade raden
  7. Välj sedan Radera.
Skicka bekräftelse på att frivilliga ska gå eller inte gå på passet

När du bemannat din insats behöver du meddela de frivilliga om de ska gå på insatsen eller inte.

  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Välj den insats du vill jobba i
  4. Öppna fliken Pass
  5. Öppna fliken Erbjudna/bokade pass
  6. Klicka på den frivilliga du vill hantera bekräftelsestatus på.
  7. Ett litet fönster öppnas upp. I det fönstret kan du se hur hen svarar på förfrågan om passet, det ser du i fältet Tillgänglighet
  8. I fältet Status bekräftelse väljer du i om personen ska gå på det passet (Ja), om hen ska delta vid behov (Vid behov) eller om hen inte ska gå på passet (Nej)  
  9. Tryck på Spara.

När du har ändrat status för samtliga frivilliga i ett pass kan du skicka ut ett bekräftelsemejl. Den frivillige får då ett mejl med en länk till portalen. Där kan den frivillige se om den ska gå på passet eller inte. Gör så här för att skicka mejlet:

  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Välj den insats du vill jobba i
  4. Öppna fliken Pass
  5. Välj det pass du vill arbeta med
  6. Öppna fliken Översikt
  7. Klicka på den blåa knappen Skicka bekräftelse till frivilliga
  8. En ruta visas med information om antalet frivilliga mejlet kommer att skickas till (de personer som finns i listan på Erbjudna/Bokade pass under aktuellt pass).  
  9. Bocka i rutan att du vill skicka dessa mejl
  10. Tryck på Skicka mejl
  11. Gör samma sak för alla pass i insatsen.

Frivilliga svarar på om de kan gå på uppdraget

Den frivillige får ett mejl med en länk till Portalen när du som gruppledaren skickar en uppdragsförfrågan. Den frivilliga loggar in i Portalen och tackar ja eller nej till uppdraget. Om du behöver skicka mer information innan den frivillige kan svara gör du det genom valfri kanal.

Frivilliga skapar användare och logga in i Portalen

När en frivillig blir tillagt i en första hjälpen-grupp i Redy får hen automatiskt en användare i Portalen.

För att aktivera kontot gör så här:

  1. Be den frivillige aktivera sitt rödakorskonto
  2. Den frivillige loggar in och hanterar sina pass via Portalen
Frivillig från annan krets

Om du ska arbeta i en annan krets blir du tillagd som frivillig i den kretsen. Du behöver då välja vilken krets du vill se uppdrag från.

  1. Logga in i Portalen, antingen genom länken du fått i mejlet eller via denna länk.
  2. I menyn till vänster, välj Start
  3. Tryck på pilen ner vid välj krets
  4. Välj den krets du vill se pass från. 
Frivilliga svarar på passförfrågan i Portalen
  1. Logga in i portalen via länken du fått i mejlet eller via denna länk.
  2. Klicka på Pass och välj Tillgängliga för att se tillgängliga pass.
  3. Leta upp det pass som du vill svara på.
  4. Klicka på den röda knappen Svara
  5. Välj svarsalternativet som passar bäst JaVid behov eller Nej.
  6. Informationen uppdateras nu i Redy.
Skapa lista med frivilliga i Redy

När de frivilliga har svarat på förfrågan om pass så kan du ta fram en lista på vilka som ska gå på uppdraget. 

  1. Logga in i Redy
  2. Klicka på rutnätet till vänster
  3. Välj Schemaläggning insats
  4. Öppna den insats som du vill jobba med.  
  5. Öppna fliken Erbjudna/Bokade pass

I listan får du en överblick av vilka frivilliga som har fått förfrågan, vilka pass de har tackat ja till, vilka pass de tackat nej till etc. För att smidigare kunna arbeta i denna lista kan du göra urval. Du kan välja olika urval genom att trycka på urvalfönstret. Gör så här för att välja olika urval:

  1. Klicka på urvalsfönstret
  2. Välj det urval du vill använda

Dessa förvalda urval finns:

  • Erbjudna/Bokade pass visar alla frivilliga som har fått förfrågan och vilka pass de tackat ja/nej/vid behov på
  • Bekräftade frivilliga per pass visar alla frivilliga som du har bekräftat ska gå på uppdraget.
  • Frivilliga som fått förfrågan visar alla frivilliga som har fått förfrågan att delta på uppdraget
  • Tillgänglighet per pass visar vilka frivilliga som kan/inte kan på respektive pass.

Du kan även skapa egna urval, se hur du gör i Redy manualen.

TIPS! Du kan sortera listan efter exempelvis pass eller namn genom att klicka på namnet på kolumnen.

Skaderapportering

Rapportera in skador i Portalen inom 5 dagar efter insatsen. Efter det stängs rapporteringen i Portalen.

Skaderapportering i Portalen
  1. Logga in i Portalen, antingen genom länken du fått i mejlet eller via denna länk.
  2. Klicka på Bekräftelsestatus till vänster
  3. Du får nu upp en lista på passen
  4. Leta upp det pass som du vill rapportera skador på.
  5. Klicka på passet.  
  6. Välj Skaderapport singel eller Skaderapport grupp. Skaderapport singel väljer du när du vill rapportera en (1) skada. Skaderapport grupp väljer du för att rapportera in flera personers skador samtidigt, här kan du bara rapportera in skavsår och sårskador
  7. Välj Ny för att fylla i ny skaderapport eller välj en tidigare rapport från listan och välj Återuppta för att fortsätta med en tidigare rapport.   

Observera att du i nuläget bara kan se en summering av singel-rapporterna.

Skaderapport singel 

  1. Fyll i uppgifter om kön, ålder och skadeplats
  2. Lägg till typ av skada det gäller. Du kan välja mellan fysisk skadapsykiska tillståndsjukdomstillstånd och livshotande tillstånd. Uppdelningen är densamma som finns i referensmaterialet.
  3. Vid fysisk skada väljer du var på kroppen skadan sitter. Använd pilarna för att komma till andra sidan av kroppen. Tryck sedan på Nästa.  
  4. Om det är aktuellt fyller du i om personen har några Sjukdomar, Allergier, om hen tar några Mediciner och om det finns några Tecken.  
  5. Välj alla åtgärder som du gjort. Om du väljer Övrigt så ska du skriva i kommentaren vad du gjort. 
  6. Välj det avslut som passar bäst. Om du väljer Övrigt så ska du skriva i kommentaren vad du gjort. 
  7. Klicka på Skicka

Skaderapporten finns nu i insatsen i Redy under respektive pass under fliken Skaderapport singel. 

Skaderapport grupp 

  1. Välj typ av skada du ska rapportera (du kan välja sår eller skavsår)
  2. Välj kön
  3. Skriv in hur många som fått skavsår i respektive åldersgrupp
  4. Klicka på Skicka
  5. Skaderapporten finns nu i insatsen i Redy under respektive pass under fliken Skaderapport grupp.

OBS! När du gör en grupprapport måste du rapportera en gång för kvinnor och en gång för män, en gång för annat. Vill du bara göra en skaderapport med både män och kvinnor, välj alternativet ”annat”.

Skaderapportering i Redy

Använd i första hand Portalen för skaderapportering eftersom det är omständligt att rapportera in skador i Redy. För att ändra eller lägga till skaderapport i Redy gör du så här: 

  1. Logga in i Redy
  2. Klicka på rutnätet till vänster
  3. Välj Schemaläggning insats
  4. Öppna den insats som du vill jobba med
  5. Öppna fliken Pass
  6. Välj det pass du vill ändra eller lägga till skadan på  
  7. Öppna fliken Skaderapport singel
  8. Tryck på plustecknet uppe till höger för att lägga till en ny skada.

Fyll i alla uppgifter och skador i det nya fönstret. Dock börjar du, till skillnad mot Portalen, att lägga till åtgärder och fyller i allt baklänges.

Skapa sammanställning av skador

Du kan se inrapporterade skador på respektive pass för en insats när alla skaderapporteringar är inskickade.

Se och ladda ned sammanställningen

Du kan även se en summerade sammanställningen på den aktuella insatsen under fliken ”Skadesammanställning”

Observera att du i nuläget bara kan se en summering av singel-rapporterna..

  1. Logga in i Redy
  2. Klicka på rutnätet till vänster
  3. Välj Schemaläggning insats
  4. Öppna den insats som du vill jobba med. 
  5. Öppna fliken Skadesammanställning
  6. Nu får du upp flera olika sammanställningar av skaderapporterna.
  7. Tryck på de tre prickarna längst till höger för att ladda ner ett diagram eller sammanställning.
  8. Välj Download results
  9. Välj det format som du vill använda för nerladdningen.

Skapa faktureringsunderlag

När du är klar med insatsen behöver du skapa ett faktureringsunderlag.

Skapa fakturaunderlag

Vissa uppgifer i fakturaunderlaget är förifyllda och vissa uppgifter behöver du fylla i själv. Det är viktigt att du kontrollerar att de förifyllda uppgifterna är korrekta. 

  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Öppna den insats som du vill jobba med. 
  4. Gå till fliken Kostnader
  5. Klicka på plustecknet längst till höger för att lägga till en ny kostnad.
  6. Fyll i en beskrivning av kostnaden, exempelvis ”Tågbiljett för xxx”
  7. Välj om det är en ResekostnadMaterialkostnad eller Övrigt.
  8. Fyll i kostnaden i fältet Summa
  9. Klicka på Skapa  

När du lagt till de alla kostnader som ni haft ska du skapa ett fakturaunderlag. Kostnaden för grupp/timme finns automatiskt med i fakturaunderlaget. Gör så här för att skapa ett faktureringsunderlag:

  1. Klicka på rutnätet till vänster
  2. Välj Schemaläggning insats
  3. Öppna den insats som du vill jobba med. 
  4. Öppna fliken Kostnader
  5. Klicka på de tre vita prickar längst upp till höger i det blåa fältet
  6. Klicka på Skapa fakturaunderlag
  7. Ett fakturaunderlag skapas. Filen laddas ner till din dator och den kommer sparas under fliken  Dokument. Det öppnas även ett litet fönster där du kan hitta fakturaunderlaget.
  8. Öppna filen och kontrollera att kontaktuppgifter, kostnaderna etcetera. stämmer. Ändra om det behövs. Tänk på att om du ändrar siffrorna stämmer inte totalsumman, så du behöver själv räkna ut den. 

Fakturaunderlaget hämtas från de uppgifter som finns i insatsen. Priser per grupp och timme hämtar systemet från verksamhetens sida i Redy (Första hjälpen-gruppers verksamhets startsida). Den räknar antal grupper på antal personer som är med på insatsen (deltat med två) så om det har varit praktikanter med på uppdraget behöver du se över och justera dessa siffror.

Avsluta uppdraget

Avsluta uppdraget

Du behöver avsluta insatsen när

  • du är klar med uppdraget.
  • alla har skaderapporterat.
  • faktureringsunderlaget är skickat.

Gör så här för att avsluta insatsen:

  1. Logga in i Redy
  2. Klicka på rutnätet till vänster
  3. Välj Schemaläggning insats
  4. Öppna den insats som du vill jobba med. 
  5. Öppna fliken Översikt
  6. Kryssa för rutan Avsluta schemaläggning insats
  7. Klicka på Spara.

Insatsen kommer nu markeras som avslutad.

Infoservice

Du kan alltid kontakta infoservice om du har frågor. Ring eller mejla, alla vardagar kl.10.00–12.00 och 13.00–15.00.

Visa andra kontaktvägar
Mejla: 
Kända fel, buggar och kommande funktioner
  • Förbättring av skaderapport grupp 
  • Bättre exportmöjligheter av skadesammanställningar 
  • Översyn av skaderapporteringssystemet